آیا حذف دوربین سلفی برای تحقق نمایشگر کاملا بی حاشیه منطقی است؟

به گزارش کولو، با نگاهی به تیتر این مطلب، احتمالا این ایده برای شما هم احمقانه و ناممکن به نظر می رسد. از نظر بسیاری از کاربران عکس سلفی یکی از بزرگترین هدایای است که فناوری به انسان هدیه کرده و حذف دوربین سلفی از گوشی های هوشمند قطعا به کابوسی برای کاربران فعال در شبکه های اجتماعی تبدیل خواهد شد. اما چرا پیشنهاد حذف این قطعه مطرح شده است و آیا جایگزینی برای آن وجود دارد؟

آیا حذف دوربین سلفی برای تحقق نمایشگر کاملا بی حاشیه منطقی است؟

در سال های اخیر بسکمک از استانداردهای گوشی های هوشمند مانند جک 3.5 میلی متری هدفون از این دستگاه ها حذف شده اند. اما شاید بهترین اقدام در تمام این سال ها، حذف حاشیه های اطراف صفحه نمایش و خلق مفهومی به نام نمایشگر بی حاشیه (تمام صفحه) بوده است. البته در واقعیت بسکمک از شرکت ها در تولید نمایشگر کاملا بی حاشیه ناموفق بوده اند و گواه آن نیز وجود بریدگی ها و حفره های زشت در بالای نمایشگر دستگاه است.

گرچه شرکت هایی مانند اوپو و وان پلاس با استفاده از دوربین سلفی پاپ آپ توانستند گوشی های تمام صفحه حقیقی را به بازار عرضه کنند، اما در اقدامی ناامید کننده، این شرکت ها نیز در نسل جدید پرچم داران خود دوباره به حفره دوربین روی آورده اند.

بنابراین، راه چاره چیست؟ آیا باید قید نمایشگر تمام صفحه را زد؟ یا می توان دوربین سلفی را حذف کرد؟ قطعا این انتخاب یکی از این دو پیشنهاد برای ما کاربران بسیار سخت است و ترجیح می دهیم هر دو باقی بمانند. از سوی دیگر، بسکمک از کاربران از این که مجبور باشند به دلیل وجود حفره یا بریدگی محل قرارگیری دوربین سلفی، بخشی از نمایشگر و البته زیبایی دستگاه را از دست بدهند ناراضی هستند. ظاهرا کمپانی های سازنده نیز در دوراهی سخت حذف دوربین یا حذف نمایشگر بی حاشیه گیر افتاده اند و نمی توانند قاطعانه تصمیم بگیرند. اما راه چاره از همین الان در دسترس است.

از گوشی های هوشمند تاشو الگو بگیرید!

گوشی های هوشمند تاشو ترند جدید دنیای اسمارت فون ها هستند که برای ایجاد تغییر در شیوه تعامل ما با گوشی ها پتانسیل بسیار بالایی دارند. علاوه بر قیمت بالای این گوشی ها که اولین موردی است که نظر همه را جلب کرده، اگر کمی عمیق تر به ویژگی ها و سازوکار فعالیت گوشی های تاشو بنگریم متوجه می شویم که یکی از بهترین ایده ها را برای خلق مفهوم نمایشگر بی حاشیه ارائه می کنند.

برای مثال، هواوی میت ایکس اس را که جدیدترین گوشی تاشو معرفی شده است در نظر بگیرید. این دستگاه در حالتی که از گوشی به تبلت تبدیل می شود، نیازی به دوربین سلفی ندارد و به جای آن از همان دوربین اصلی دستگاه استفاده می کند. این دوربین سه گانه به سنسور اصلی با کیفیت، لنز تله فوتو و سنسور فوق عریض مجهز است که یکی از ایده آل ترین ترکیب ها برای ثبت تصاویر سلفی خواهد بود.

موتورولا Razr نیز گوشی تاشو دیگری است که به جای دوربین سلفی از دوربین اصلی دستگاه استفاده می کند. بر خلاف نمانیده هواوی، این گوشی به صورت عمودی باز و بسته می شود و زمانی که در حالت بسته قرار گرفته است، می توان از دوربین اصلی دستگاه و نمایشگر ثانویه کوچکی که در کنار آن قرار گرفته است برای ثبت سلفی استفاده کرد.

اما با وجود چنین ایده مناسبی، گلکسی Z Flip همچنان از حفره ای در بالای نمایشگر منعطف دستگاه برای دوربین سلفی استفاده می کند. انتقاد ما به سامسونگ وقتی جدی تر می شود که امکان ثبت سلفی با دوربین اصلی Z Flip نیز وجود دارد. کمپانی کره ای می توانست به جای نمایشگر بسیار کوچکی که در کنار دوربین اصلی قرار داده است، مانند موتورولا از یک نمایشگر بزرگتر استفاده کند و دوربین سلفی را نیز حذف کند، اما شاید نخواسته به الهام دریافت از Razr متهم شود.

احتمالا تا به این لحظه این سوال برای شما پیش آمده است که مگر می توان طراحی اختصاصی گوشی های تاشو را به قلمرو گوشی های هوشمند معمولی هم آورد؟ پس تکلیف کاربرانی که به گوشی های تاشو علاقه ندارند چه می شود؟

صفحه نمایش ثانویه به کمک می آید

در سال های اخیر دوربین های سلفی پیشرفت خوبی داشتند، اما تعداد زیادی از شرکت ها به ارتقا دوربین اصلی دستگاه توجه بیشتری داشته اند. نمی توانید هیچ دوربین سلفی را در هیچ یک از پرچم داران امروزی پیدا کنید که توان رقابت با دوربین های چندگانه و لنزهای مختلف دوربین اصلی را داشته باشد. به علاوه، با حذف سنسور اثر انگشت از پشت گوشی ها و انتقال آن به زیر صفحه نمایش، قاب پشتی اکنون برای اضافه کردن یک نمایشگر ثانویه برای کمک به ثبت سلفی فضای بیشتری در اختیار دارد که می توان از آن به عنوان جایگزین دوربین سلفی استفاده کرد.

چنین طرحی گهگاه توسط شرکت های چینی تولید و به طور محدود به بازار عرضه می شود، اما هنوز به صورت جدی از ظرفیت این نمایشگرها در پرچم داران مهم بازار استفاده نشده است.

بهترین چاره چیست؟

هدف ما از این بحث زیر سوال بردن حق وجود دوربین سلفی نیست و معتقدیم که این قطعه سخت افزاری به خودی خود کاربردی و جذاب است، اما اگر قرار باشد تحولی در گوشی های هوشمند ایجاد شود و این دستگاه ها از حالت سنتی خود فاصله بگیرند، حذف شدن بعضی ویژگی ها اجتناب ناپذیر است. با توجه به استقبال کاربران از نمایشگرهای بزرگتر و تمایل آن ها به حذف حاشیه، تقریبا تمامی شرکت های مهم بازار به سوی حذف حاشیه های اطراف نمایشگر رفته اند و بسکمک از آن ها در تلاش هستند تا با استفاده از مکانیزم های دوربین سلفی پاپ آپ یا دوربین اصلی چرخان از شر حفره و بریدگی های پنل جلویی گوشی خلاص شوند.

برای مثال به طراحی ظریف و زیبای پنل جلویی محصولاتی مانند خانواده گلکسی اس 20 یا وان پلاس 7 و 7T توجه کنید؛ تنها مشکل همان بریدگی مربوط به دوربین سلفی است که ظاهر زیبای این مدل ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در مقابل وان پلاس 7 پرو، گلکسی A80 و اوپو فایند ایکس را داریم که هر یک از راه کار جالبی برای حذف دوربین سلفی استفاده کرده اند، اما آیا می توان برای طولانی مدت به دوربین های پاپ آپ و چرخان اعتماد کرد؟

در نهایت آخرین ایده ای که به ذهن می رسد، استفاده از دوربین سلفی زیر نمایشگر است که در سال 2019 بسکمک از خبرها را به خود اختصاص داده بود و شرکت های کوچک و بزرگ به دنبال توسعه آن بوده اند. تا به حال اوپو تنها شرکتی بوده که به صورت عمومی چنین محصولی را به نمایش گذاشت، اما حتی این محصول هم هنوز به مرحله تولید انبوه و عرضه به بازار نرسیده است و بعید به نظر می رسد در آینده ای نزدیک شانس تجربه کردن این فناوری را در گوشی های خود داشته باشیم. شایعاتی که مدتی پیش منتشر شده بودند از تلاش های سامسونگ، نوکیا، شیائومی و چند شرکت دیگر برای آغاز تولید دوربین های زیر نمایشگر حکایت داشتند و حتی شیائومی ویدیویی از محصولش را به نمایش گذاشت که البته تا به این لحظه خبر دیگری از آن در دست نیست.

با این اوصاف، آیا مشکل حل شد؟ شاید ایده پردازی های ما درباره دوربین سلفی، رشد گوشی های تاشونده بدون دوربین سلفی و نمایشگر ثانویه خیال خام باشد، ولی نمی توان منکر عقب ماندگی دوربین های سلفی از پیشرفت های دوربین اصلی شد. در حال حاضر، ماژول دوربین های اصلی با لنزهای مختلف خود از پس بسکمک از نیازهای عکاسی برمی آیند و نمی توان کیفیت و عملکرد آن ها را انکار کرد.

آیا حذف دوربین سلفی واقعا ایده بدی است؟

همانگونه که کمی قبل ذکر کردیم، هنوز نمی توان به استفاده از دوربین های مکانیکی برای طولانی مدت اعتماد کرد و شاید به همین دلیل است که شرکت هایی مانند اوپو و وان پلاس دوباره به سراغ حفره دوربین سلفی رفته اند.

از سوی دیگر، اضافه کردن نمایشگر ثانویه به قاب پشتی می تواند هزینه بیشتری را به کاربران تحمیل کند. اکنون پرچم داران اندرویدی 1000 دلاری در حال تبدیل شدن به استاندارد قیمتی بازار هستند و نمایشگر ثانویه در کنار مشخصاتی مانند پشتیبانی از 5G، دوربین های چندگانه و … باعث افزایش این مبلغ هنگفت خواهد شد.

با این حال، اگر رویای گوشی تمام صفحه اولویت اصلی کاربران و شرکت هاست و دوربین های سلفی هم نمی توانند به اندازه دوربین های اصلی دستگاه کیفیت و کارایی داشته باشند، شاید حذف دوربین سلفی چندان هم ایده بدی به نظر نرسد. دیدگاه شما درباره حذف دوربین سلفی از گوشی های هوشمند چیست؟

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 893

به "آیا حذف دوربین سلفی برای تحقق نمایشگر کاملا بی حاشیه منطقی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا حذف دوربین سلفی برای تحقق نمایشگر کاملا بی حاشیه منطقی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید