دولت گذشته در احیای دریاچه ارومیه سنگ تمام گذاشت، 400 طرح ملی فاقد پیوست زیست محیطی

به گزارش کولو، خبرنگاران/اردبیل معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت گذشته در احیای دریاچه ارومیه سنگ تمام گذاشت و کانال انتقال آب به این دریاچه آماده بهره برداری است.

دولت گذشته در احیای دریاچه ارومیه سنگ تمام گذاشت، 400 طرح ملی فاقد پیوست زیست محیطی

دانشیان در مراسم معارفه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اظهار کرد: طرح های ملی باید پیوست زیست محیطی داشته باشند اما 400 طرح ملی در کشور در ردیف بودجه ملی و پیوست قانون لایحه 1401 قرار گرفته که فاقد پیوست زیست محیطی است.

وی به بحران کم آبی در بیشتر استان ها به ویژه اصفهان اشاره نمود و گفت: سیاست غلط 30 سال گذشته در توسعه صنایع آب بر در این منطقه به خشکسالی دامن زده است.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست توضیح داد: سفره های زیرزمینی در کشور ما برخلاف سایر کشورها به پایین ترین سطح رسیده و در حالی که در سایر کشورها 40 درصد منابع آب زیرزمینی استفاده می گردد این مقدار استفاده آب زیرزمینی در کشور 140 درصد است.

دانشیان به احیای دریاچه ارومیه به عنوان یک اقدام مؤثر در جلوگیری از مهاجرت 5 تا 6 میلیون نفر اشاره نمود و اضافه نمود: دولت گذشته در احیای دریاچه ارومیه سنگ تمام گذاشت و با پر کردن چاه ها و قنوات سعی کرد تا مانع از خشک شدن دریاچه ارومیه گردد.

وی به انتقال آب به دریاچه ارومیه و احداث تونل انتقال آب به این حوزه آبریز اشاره نمود و ادامه داد: در روزهای آینده با حضور رئیس جمهور این طرح بزرگ کشوری افتتاح خواهد شد.

دانشیان پرهیز از نگاه مقطعی به مسایل زیست محیطی را یادآور شد و خاطر نشان کرد: باید در توسعه پایدار کشور به مسایل زیست محیطی توجهی جدی گردد که در دولت سیزدهم با کوشش و پیگیری رئیس سازمان سعی بر این است تا این موضوع به عنوان یک خط قرمز مورد توجه قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه نمود: رئیس نو سازمان محیط زیست نه تنها یک فرد متخصص در این حوزه است بلکه به خاطر میز و مقام حاضر نیست به هیچ مجموعه ای باج داده و یا مسایل زیست محیطی را نادیده بگیرد.

دانشیان به کاهش محسوس اعتبارات به ویژه در بخش عمرانی اشاره نمود و ادامه داد: با گذشت 11 ماه از سال از رقم 700 میلیارد تومان اعتبارات عمرانی این سازمان، ریالی تخصیص نیافته است.

وی بیان نمود: با توجه به شرایط ناوگان سازمان محیط زیست قرار بود یک هزار و 200 دستگاه موتور خریداری گردد که منابع مورد احتیاج آن تأمین نشده و ما مجبور شدیم از محل صندوق توسعه ملی 16 میلیارد تومان برای این امر تخصیص بگیریم.

دانشیان اظهار کرد: تخصیص کم اعتبارات سال جاری به علت تأمین بودجه برای مصوبات سفر رئیس جمهور است که امیدواریم در سال آینده به رغم انقباضی بودن بودجه سازمان محیط زیست از منابع خوب عمرانی، رفاهی و اضافه کار کارکنان بهره مند گردد.

وی توضیح داد: 40 درصد خودروهای سازمان حفاظت محیط زیست فرسوده و خارج از رده است و ما به شدت احتیاجمند خرید یک هزار و 200 دستگاه ماشین آلات به این سازمان هستیم که با شرایط موجود نمی توان این هدف گذاری را به خاتمه رساند.

دانشیان به پیگیری ها و اقدامات مؤثر برای ارتقا معیشت کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست اشاره نمود و گفت: در سال گذشته 300 میلیارد تومان از اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست کسر شده بود که با پیگیری های اجرا شده قرار شد این رقم بازگردانده گردد که در فروردین سال جاری این امر رخ داد.

وی پایین بودن پایه حقوقی کارکنان و محیط بانان محیط زیست را یادآور شد و اضافه نمود: به طور میانه دریافتی پرسنل این سازمان 7 تا 8 میلیون تومان است که قرار شد سال جاری با همراهی نمایندگان مجلس 300 میلیارد تومان اعتبار که برای محیط بانان در نظر گرفته شده بود، به کلیه کارکنان اختصاص یابد تا بخشی از کاستی ها در این حوزه جبران گردد.

دانشیان خاطر نشان کرد: از لحاظ حکم کارگزینی پرداختی پرسنل سازمان محیط زیست با سایر دستگاه های زیرمجموعه رئیس جمهور تفاوتی ندارد اما از لحاظ پرداخت رفاهی و اضافه کار سایر سازمان ها بیشتر از محیط زیست دریافتی دارند.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه نمود: در بعضی از استان ها فوق العاده ویژه 21 درصد اعمال شده بود که قرار است از اسفندماه این رقم به 35 درصد ارتقا یابد و ما این مژده را می دهیم که پرسنل محیط زیست در اسفندماه 3 میلیون تومان پاداش دریافت نموده و از فروردین ماه نیز ضریب 35 درصد در حقوق آنها اعمال خواهد شد.

وی بیان نمود: تمام کوشش ما بر این است تا بحث معیشتی و رفاهی کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست را به شرایط مطلوب برسانیم و در حد توان در این زمینه کوشش و کوششی جدی می کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 2037

به "دولت گذشته در احیای دریاچه ارومیه سنگ تمام گذاشت، 400 طرح ملی فاقد پیوست زیست محیطی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت گذشته در احیای دریاچه ارومیه سنگ تمام گذاشت، 400 طرح ملی فاقد پیوست زیست محیطی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید