راهکارهای شکست خورده لندن در کنترل ازدحام جمعیت مسافران مترو

به گزارش کولو، ازدحام در خطوط مترو مسئله ای است که در بیشتر شهرهای دنیا وجود دارد. روانشناسان، به این نتیجه رسیدند که راهکارهای کنترل این ازدحام با استفاده از قوانین محدودکننده جمعیت و ایجاد رفتارهای نو در مسافران، باعث نارضایتی خواهد شد.

راهکارهای شکست خورده لندن در کنترل ازدحام جمعیت مسافران مترو

شهر لندن، به تازگی نتایج مربوط به تحقیقات روانشناسی پشت پرده مترو لندن که برای کاهش ازدحام جمعیت انجام داده بود را اعلام کرده است. اعلام این نتایج نشان از اهمیت مترو لندن و ثبات محبوبیت آن برای مسافران به وسیله مسئولین شهر است. پیش از این شرکت نظارت بر حمل و نقل لندن، به صورت دوره ای، مجموعه ای از راهکارها را برای بهتر شدن تجربه مسافران در سفرهای روزانه شان داخل مترو انجام داده بودند. مترو لندن، یکی از پرجمعیت ترین خطوط ریلی دنیا است؛ اما انجام این راهکارها، فقط باعث از بین رفتن محبوبیت و کاهش مسافرین در متروها شد. این شرکت برای بهتر شدن سفر مسافران و دنیاگردان در داخل متروهای لندن دست به دامان روانشناسان شده اند تا بتوانند به وسیله بررسی نتایج روانشناسی، راهکاری مناسب برای حفظ ثبات مترو به عنوان رگ اصلی حمل و نقل لندن، پیدا کنند. گزیده ای از نتایج تحقیق روانشناسان نشان داد که یک سفر خوب برای مردم، سفری با سرعت بالا و رسیدن به مقصد با سرعت تهوع آور نیست.

زود رسیدن انچنان هم مهم نیست

در سال 2016، آزمایش لازم برای سازمان دهی مترو، انجام شد ولی این کار باعث شد تعداد مسافران در مترو به شدت کاهش یابد، علت این شکست چه بود؟ مسافران هرروزه مترو دوست نداشتند که قوانین نوی که سازمان حمل ونقل برای آن ها در نظر گرفته بود، رعایت کنند. آن ها مخالف بودند و مخالفت خودشان را در عدم استفاده از مترو نشان دادند. از جمله قوانین نوی که برای مسافران وضع شده بود نحوه قرارگیری آن ها در پله های برقی بود. مسافران باید در سمت راست پله های برقی می ایستادند تا مسافرانی که دارای عجله باشند بتوانند، با سرعت از کنار آن ها عبور کنند.

پله برقی ایستگاه هولبورن، 24 متر ارتفاع دارد و تحقیقات نشان داده است که 60 درصد از مشتریان، عجله برای صعود از آن ندارند. همچنین زمانی که هر دو سمت پله برقی آزاد باشد، مسافران با سرعت بیشتری می توانند از کنار هم عبور کنند و به طبقه اول برسند. لازم نیست که قسمتی خاص همیشه خالی باشد. بازخوردی که افراد در رفتارهای خودشان در داخل خطوط مترو نشان دادند، بیانگر این بود که آن ها قوانین نو را انجام نخواهند داد حتی اگر ایستادن در وسط پله ها و هرجایی که دوست داشتند، باعث شود آن ها دیر به مقصد مورد نظرشان برسند. این آزمایش و قانون در مترو لندن با شکست روبرو شد. نمونه های مشابهی هم در دیگر نقاط دنیا انجام شدند که همگی مشابه همین نتیجه را داشتند، شهرهایی همانند هنگ کنگ و چین.

ظرفیت بالای قطارها انچنان هم مهم نیست

بر اساس مطالعات اجرا شده در دانشگاه UCL، زمان سوار شدن و پیاده شدن از قطار برای مسافران مهم تر از ظرفیت واگن های قطار است. ظرفیت قطارها هنگامی که زمان سوار و پیاده کردن مسافرا کاهش یابد، به صورت اتوماتیک زیاد خواهد شد. در یکی از ایستگاه های لندن به نام جبلی، محافظ هایی شیشه ای تمام کناره ایستگاه را پوشش داده است و درهای مترو در مکان هایی باز و بسته می شود. وجود این محافظ ها حاشیه امنیت مناسبی برای مسافران ایجاد می کند، همچنین باعث می شود که مسافران با سرعت بیشتر در منطقه ها معینی در طول مترو، وارد واکن یا از آن خارج شوند.

سرعت مهم ترین اصل در حمل ونقل نیست

مسافران ترن و قطارها فقط در شهربازی و برای تفریح دوست دارند که با سرعت بالایی پیچ و تاب بخورند و حالت تهوع بگیرند. آمار نشان داده است که مسافران در قطار دوست دارند، زمان بیشتری را درون واگن سپری کنند و یا سرعت کمتری حرکت کنند. به شرطی که امکانات کافی برای مطالعه و استفاده از Wifi وجود داشته باشد.

مردم از مرزبندی متنفرند

آزمایشی که در سال گذشته برای کنترل ترافیک ایستگاه کینگ کراس لندن انجام شد، خطوط سبز رنگی بودند که مسافران را مجبور می کرد درجایی مخصوص منتظر واگن های مترو بایستند. هدف از این کار این بود که مسافران با راحتی بیشتر از ترن خارج و وارد ترن شوند، اما این کار باعث افزایش ازدحام در ایستگاه شد.

آزمایش بخشیدن جایگاه

این مورد همگانی نیست. در آزمایشی که متروی نیویورک آن را طراحی کرده بود، تعداد از دانش آموزان به صورت آزمایشی از مسافران درخواست می کردند تا جای خودشان را به آن ها بدهد. در تجربه عادی همیشه مسافران بدون اینکه حرفی بزنند این کار را انجام می دانند ولی دانش آموزان نتوانستند این آزمایش را به خوبی انجام دهند و نتیجه آزمایش باعث شد که در مترو نیویورک علائمی با عنوان بخشیدن جایگاه به افراد ناتوان و جایگاه های مخصوص بچه ها تعبیه شود.

کارشناسان در نهایت به این نتیجه رسیده اند که برای رفع ازدحام باید، شبکه های زیرزمینی توسعه پیدا کنند و کاری از دست مردم برنمی اید. تا زمانی که شبکه زیرزمینی مترو قدیمی باشد، فشردگی جمعیت در داخل متروها وجود خواهد داشت.

منبع: کجارو / independent.co.uk
انتشار: 6 اسفند 1400 بروزرسانی: 6 اسفند 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1968

به "راهکارهای شکست خورده لندن در کنترل ازدحام جمعیت مسافران مترو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای شکست خورده لندن در کنترل ازدحام جمعیت مسافران مترو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید