روش های پیشگیری از چاقی با یاری علم ژنتیک

به گزارش کولو، نتایج یک مطالعه پژوهشی در مرکز تحقیقات سلولی مولکولی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نشان داد بسیاری از بیماری های سیستم متابولیسم بدن تحت تاثیر عوامل وراثتی ایجاد می شوند و بر این اساس محققان دریافته اند که چاقی نیز تحت تاثیر عوامل ژنتیکی ایجاد می گردد.

روش های پیشگیری از چاقی با یاری علم ژنتیک

دکتر مهدی هدایتی، رییس مرکز تحقیقات سلولی مولکولی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، اظهار کرد: علم وراثت با توسعه ای که طی سالیان گذشته داشته، رفته رفته جنبه های بیشتری از علوم پزشکی را تحت تاثیر قرار می دهد بدین معنا که در تشخیص، پیش بینی و حتی اتخاذ روش درمانی بیماری ها کاربرد پیدا نموده است.

وی ادامه داد: بر این اساس، در این مرکز تحقیقات با استفاده از ذخایر غنی ژنتیکی حاصل از مطالعه قند و لیپید تهران، تحقیقات متعددی صورت می پذیرد که در ارتقای سطح دانش حوزه پزشکی کشور نقش مثبتی ایفا می نماید.

وی با اشاره به دو مطالعه اخیر صورت گرفته در این مرکز اضافه نمود: دو ژن موسوم به PTEN و P 53 از جمله ژن هایی هستند که می توانند در تنظیم متابولیسم و چاقی ایفای نقش نمایند.

این متخصص بیوشیمی بالینی با شرح اینکه آنالیز رابطه بعضی عوامل تغذیه ای، گروه های تغذیه ای، شاخص های تن سنجی و مقاومت به انسولین با بیان این ژن ها ارتباط دارد، خاطر نشان کرد: نقش قطعی آن ها هنوز مورد بحث است و نتایج متفاوت و متناقضی در این زمینه دیده می گردد.

هدایتی با اشاره به بعضی از نتایج این مطالعه، گفت: به نظر می رسد که دریافت های غذایی بتوانند بر بیان ژن های تاثیرگذار در چاقی، نقش داشته باشند. برهمین اساس با توجه به ذخایر بومی اطلاعات ژنتیکی موجود، مطالعاتی از این دست می تواند راهگشای روش های پیشگیری از چاقی و بعضی بیماری های متابولیک خصوصا برای جمعیت ایرانی باشد.

منبع: ایسنا

منبع: فرادید
انتشار: 22 آبان 1399 بروزرسانی: 22 آبان 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1252

به "روش های پیشگیری از چاقی با یاری علم ژنتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های پیشگیری از چاقی با یاری علم ژنتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید