شیوه آموزش برای همواره تغییر نموده است ، حداقل 6 ساعت آموزش های مدارس مجازی می شوند ، کنکور در چه کشورهایی برگزار شده است؟
به گزارش کولو، رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 3 میلیون دانش آموز در ایران به ابزار هوشمند برای آموزش مجازی دسترسی ندارند، گفت شیوه آموزش برای همواره تغییر نموده و به دنبال این هستیم که بعد از کرونا هم حداقل 6 ساعت آموزش مجازی برای دانش آموزان داشته باشیم.
به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، غلامرضا کریمی رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره کرونا و تاثیر آن بر نظام های آموزشی جهان گفت: کرونا شاید بزرگ ترین و گسترده ترین تاثیر را بر نظام آموزشی جهان از زمان آغاز نظام آموزشی رسمی گذاشته است.
وی اضافه کرد: حتی در زمان جنگ جهانی اول و دوم که کشورهایی درگیر جنگ بوده اند تاثیر آن بر آموزش تا این حد نبوده است اما این موضوع کرونا 91 درصد یادگیرندگان جهان یعنی یک میلیارد و 573 میلیون دانش آموز و دانشجو را خارج از مدرسه نگه داشت.
کریمی با بیان اینکه از 191 کشور جهان بیشتر از 80 کشور نتوانسته اند مدارس را بازگشایی نمایند، گفت: مثلا در ایران به مدت محدود یک ماه مدارس را بازگشایی کردیم اما حدود یک تا 2 درصد بچه ها برای برطرف اشکال به مدرسه رفتند.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اولین واکنش کشورها به این موضوع غافلگیری بود و هیچ کشوری برنامه ریزی قبلی برای این موضوع نداشت که اگر همه مدارس تعطیل شدند، چه کند. بعضی کشورها آموزش های تلویزیونی را ادامه دادند. بعضی کشورها مانند ژاپن، روسیه، آمریکا و کره جنوبی که از قبل پلتفرم های مجازی برای این کار طراحی نموده بودند بلافاصله آموزش ها را به وسیله مجازی آغاز کردند.
وی اضافه کرد: مثلا در ایران از قبل زیرساخت ها مهیا نبود اما سریعا شبکه شاد راه اندازی شد. در مجموع نوع واکنش کشورها متفاوت بوده است. نیمی از دانش آموزان جهان زیرساخت و امکان دسترسی به آموزش مجازی را نداشته اند. حتی در کشورهای اروپایی 14 درصد دانش آموزان زیرساخت های اینترنتی لازم را در اختیار نداشتند.
کریمی با بیان اینکه به طور کلی، همان طور که سیستم بهداشتی نظام سرمایه داری در مقابل این موضوع با شکست روبرو شد، در حوزه آموزش هم با شدت کمتری با مشکل روبرو شد، گفت: دولت ها ناچار شدند بودجه خاصی را تخصیص دهند. ایتالیا چندین میلیارد برای آماده سازی زیرساخت های اینترنتی برای ادامه آموزش کنار گذاشت.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره برگزاری آزمون های سراسری در سایر کشورهای جهان گفت: بعضی کشورها مانند کره و ژاپن آزمون های سراسری و حتی بیشتر کشورها آزمون های پایه دوازدهم را حضوری برگزار کردند.
وی اضافه کرد: کشورها بعد از آنکه گرفتار کرونا شدند چند کار انجام دادند. نخست کوشش برای عدم توقف آموزش بود و شعار اصلی بیشتر کشورها همین بود. در ایران اول آموزش های تلویزیونی راه افتاد و بعد شبکه شاد راه اندازی و بسته های ویژه آموزشی به مناطق محروم ارسال شد.
کریمی ادامه داد: طبق آمار یونسکو، 40 درصد دانش آموزان جهان از آموزش های تلویزیونی بهره مند شدند. 50 درصد جمعیت دانش آموزی جهان به یارانه دسترسی ندارند. 706 میلیون یعنی 43 درصد به اینترنت دسترسی ندارند. 56 میلیون تحت پوشش شبکه موبایلی نیستند. بنابراین شرایط جهان شرایطی نبود که همه به وسیله پلتفرم ها آموزش ببینند.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه توجه دولت ها به سرعت به موضوع آموزش های مجازی جلب و آموزش و پرورش آنها دچار تحول شد، اظهار کرد: در همین کشور خودمان اگر در شرایط عادی می خواستیم این کار را انجام دهیم شاید 7، 8 سال طول می کشید.
وی در ادامه گفت: بعضی کشورها در ماه های گذشته درصدد بازگشایی مدارس بازآمدند. دلیلشان این بود که اگر مدراس باز نمی شد کسب و کارها راه اندازی نمی شدند. چون اگر پدرو مادر هر دو شاغل باشند یکی حتما باید طبق قوانین آنها در خانه بماند.
وی ادامه داد: بخش عمده ای از خدمات حمایتی دانش آموزان از جمله آمریکا به وسیله مدرسه بود و وقتی مدرسه تعطیل شد، این پوشش ها قطع شد. نزاعی بین مقامات سیاسی و اولیای دانش آموزان درگرفت. در آمریکا ترامپ اظهار داشت مدارس باید باز گردد اما ایالت ها گفتند طبق پروتکل ها مدارس را باز نمی نمایند.
کریمی با بیان اینکه در بیشتر کشورها - به جز پایه های اصلی مانند پایه دوازدهم - آزمون ها غیرحضوری برگزار شدند، گفت: بنای همه کشورهای جهان در سال تحصیلی جدید بازگشایی همه مدارس است چون طبق آمار یونسکو تعداد زیادی از دانش آموزان ترک تحصیل نموده و یک سوم آموزش ها را هم دریافت ننموده اند و کلاس اولی ها به شدت آسیب دیده اند.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش سناریوهای آموزشی پیش روی کشورهای جهان را تشریح کرد و گفت: چشم انداز روشنی از آینده وجود ندارد. اکنون 3 سناریو هست. اول بازگشایی کامل مدارس در شرایط سفید، دوم برگزاری نیمه حضوری در شرایط زرد و سوم عدم بازگشایی مدارس و آموزش کامل غیرحضوری در شرایط قرمز است. همه کشورها اعلام نموده اند سناریویشان بازگشایی مدارس است اما منتظرند که ببینند شرایط چگونه خواهد شد.
وی درباره مدرسه تلویزیونی و توجه بیشتر به آن در سال تحصیلی جدید گفت: تقویت مدرسه تلویزیونی حتما مدنظر وزارت آموزش و پرورش است اما این اشکال را هم دارد که تعاملی نیست و امکان فیدبک ندارد.
کریمی اضافه کرد: آموزش های تلویزیونی در شبکه شاد هم بارگذاری می شوند. بهترین معلمان در تهران به شبکه آموزش آمدند و به یاری چند شبکه دیگر تمام مواد درسی تدریس شد.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 89 درصد دانش آموزان در شبکه شاد ثبت نام نموده اند اما به این معنا نیست که همه دسترسی کامل به ابزار هوشمند دارند، گفت: حدود 3 میلیون دانش آموز ابزار هوشمند ندارند که بخشی از آنها دانش آموزان اتباع خارجی هستند. 507 هزار دانش آموز پناهنده داریم که پیش بینی می کنیم آنها ابزار هوشمند ندارند و از کمیسیاریای عالی درخواست نموده ایم پای کار بیایند.
وی ادامه داد: چون از قبل هم دچار مشکل کمبود معلم بودیم بسترهای آموزش مجازی فراهم شده بود اما سال جاری مدرسه مجازی ایرانیان راه اندازی کردیم که برای تمام پایه ها آموزش ها ارائه گردد تا حتی اگر معلم تخصصی نداریم بتوانیم مباحث درسی را پوشش دهیم.
کریمی با بیان اینکه هر ایرانی خارج از کشور در هر نقطه از جهان - حتی اگر در مدرسه خارجی درس بخواند - می تواند با گذراندن 5 درس در مدرسه مجازی، مدرک نظام جمهوری اسلامی را هم دریافت کند.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حتی اگر کرونا در چندماه آینده تمام گردد آموزش دیجیتالی به یکی از ارکان آموزش تبدیل شده و دیگر امکان بازگشت به دوره قبلی وجود ندارد، گفت: در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی به جد دنبال آن هستیم که حتی اگر شرایط سفید باشد حتما آموزش مجازی را در دستور کار قرار دهیم و شورای عالی آموزش و پرورش در حال آنالیز است تا مصوبه ای داشته باشد که حتی اگر شرایط سفید باشد در شرایط عادی، حداقل 6 ساعت آموزش ها مجازی بشوند.
وی ادامه داد: نکته بعدی این است که کیفیت آموزش از دست نرود. کرونا به زودی نخواهد رفت و لذا باید به کیفیت آموزش توجه کنیم چون ممکن است تعدادی از مدرسه بریده شوند و دیگر به مدرسه برنگردند.
منبع: همشهری آنلاین