طراحی داخلی به سبک لافت و ویژگی های آن

به گزارش کولو، به طور خلاصه لافت loft به زمین های باز و تقسیم بندی نشده انبار ها و کارخانه ها و یا هر فضای صنعتی دیگری می گویند، و یا به نوعی دیگر یک استودیو عظیم میباشد که میان اتاقهای آن هیچ دیواری اجرا نشده باشد در بعضی موارد هم به شکل عمودی طراحی می گردد و اتاق خواب یا اتاق کار و ... از طریق بلندی سقف فضا به شکل نیم طبقه طراحی و اجرا می گردد. لافت در طراحی داخلی به مکانی گفته می گردد دارای ویژگی های صنعتی مانند دیوارهای آجری ، سقف بلند ، کف و لوله های بتنی و تیرک های باز میباشند این سبک هم در اروپا و هم در آمریکا محبوب و پر هوادار می باشد و در کشورهای آسیایی هم در حال رواج است در این سبک اشیای متعددی مورد استفاده قرار نمی گیرد اما این سبک جز یکی از گران ترین سبک ها به تعداد می رود.

طراحی داخلی به سبک لافت و ویژگی های آن
  • سبک لافت در طراحی داخلی

لافت در معماری به فضاهای میان سقف تا زمین و مکان هایی مثل کارخانه و یا سوله می گویند. البته یک خانه لافت حتماً نباید یک سوله و کارخانه قدیمی باشد خانه های طراحی شده به سبک صنعتی هم جزء خانه های لافت به تعداد می رود. این سبک دکوراسیون داخلی برای اولین بار با استفاده مجدد از فضاهای متروکه مثل کارخانه ها به جای خانه مسکونی و استودیو اجرا شد. لافت با فضاهای باز و عظیم در ارتباط می باشد این خانه ها معمولاً کوچک تر از 100 متر مربع نمی باشد و دارای پنجره های بلند و عظیم هستند اما مهمترین ویژگی این خانه ها دیوارهای کم بین اتاق ها و سقف های بلند می باشد.یعنی هنگامی که شما در یک گوشه خانه قرار گرفته اید به راحتی می توانید گوشه مقابل خود را ببینید در این فضا های صنعتی تنها فضاهای خصوصی مانند اتاق خواب و سرویس بهداشتی با اجرای دیوار از فضاهای اصلی جدا می گردد و سرویس بهداشتی در این فضاها پنهان می باشد و به اتاق خواب ها مستقیما راه دارد.

در این سبک فضای راه پله های فلزی، دیوار های آجری و سیستم تهویه در معرض دید سیستم روشنایی پیشرفته، مبلمان مدرن و جزئیات مسی در کنار هم قرار گرفته اند و در اصل می توان گفت که ترکیبی هماهنگ از راهکار های گوناگون معماری را می توان مفهوم اصلی این سبک دانست.

  • تقسیم بندی فضا در این سبک

یکی از برترین روش ها برای تقسیم بندی فضاها در بازسازی منزل به سبک لافت تقسیم بندی از طریق مبلمان است یعنی در واقع از مبلمان به اسم عناصر جدا نماینده استفاده می گردد علاوه بر مبلمان فرش و سایر کفپوش ها برای جداسازی فضا مناسب می باشد یعنی از فرش ها برای تعیین نمودن مرز میان فضاها استفاده می نمایند به اسم مثال برای تعیین کردن ورودی یک فضا می توانید فرش را به شکل مورب پهن کنید و برای راهرو ها میتوانید از فرش های مستطیلی بهره ببرید. به علت اینکه تعداد درب و دیوار در سبک لافت بسیار کم می باشد می توانید برای جداسازی فضای آشپزخانه و نشیمن از یک جزیره عظیم و یا جایگاه های بار بهره ببرید.

البته در این سبک به همان مقدار که چیدمان مبلمان بسیار اهمیت دارد مدل مبلمانی که در نظر دارید هم به همان مقدار اهمیت دارد به اسم مثال مبلمان ال علاوه بر کاربرد مناسبی که دارند برای تعیین کردن مرز فضاها هم برای شما کارآمد است بعلاوه برای پرکردن فضاهایی که احتیاج به جداسازی دارد می توانید از گیاهان و گلدان ها هم بهره ببرید. همچین در طراحی فضاهای عظیم و باز باید این موضوع را هم در نظر داشته باشید که می خواهید در کدام نقطه از آن نقطه کانونی ایجاد کنید. معمولا اتاق نشیمن در یک خانه عمومی ترین فضا محسوب می گردد اما باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که به این علت که هیچ مرزی میانه اتاق ها در طراحی داخلی لافت وجود ندارد باید چیدمان را بر اساس فضاها انجام دهید و در سرانجام در مرکز فضاهای عظیم و لافت از یک مبلمان غیر معمول و عظیم بهره ببرید که تمام توجه را به خود جلب کند و در واقع به اسم یک نقطه کانونی عمل کند.

  • ویژگی های اصلی طراحی دکوراسیون لافت

در خانه های این سبک پنجره های وسیع و عظیم استفاده می گردد و برای اینکه بع بیشترین مقدار از نور خورشید استفاده نمایند از پرده استفاده نمی گردد بعلاوه استفاده حداقلی از پارتیشن ها و دیوارهای داخلی شعار این سبک می باشد.

عناصری همانند گچ خام ،بتن و آجر عناصری جدا ناپذیر سبک صنعتی می باشند.

به علت وجود فضای عظیم و سقف های بلند معمولاً در این خانه ها یک نیم طبقه هم طراحی می گردد و با پله به همکف متصل میگردد که معمولا اتاق خواب و اتاق کار و ... را بالای نیم طبقه قرار می دهند فلز و چوب از پرکاربردترین مصالح برای ساخت پله های این خانه ها به تعداد می رود.

شومینه ها و بخاری ها ممکن است برای گرم کردن فضاهای خانه لافت کافی نباشد اما از نظر دکوراتیو تاثیر چشم گیری ایجاد نموده و معمولاً در طراحی داخلی خانه استفاده می گردد علاوه بر آن در این سبک مبلمان با طراحی مدرن و با جزئیات قدیمی سبک صنعتی ترکیب میشوند.

در خصوص رنگ هم بیشتر از رنگ های خنثی و فلز های براق استفاده می نمایند.

  • بازسازی یک خانه معمولی به این سبک

اگر در بازسازی ساختمان نمی توانیم تغییرات زیادی در ساختار فضای خانه خود ایجاد کنید می توانید با ایجاد تغییر در بعضی از نکات مهم این کار را انجام دهید به اسم مثال همانطور که در ابتدای مقاله هم به آن اشاره کردیم در خانه های سبک لافت از آجر و بتن در طراحی داخلی استفاده می گردد شما هم می توانید در بازسازی و دکوراسیون از بتن در کف و دیوارها بهره ببرید بعلاوه می توانید از آجر برای دیوار ها هم بهره ببرید در طراحی آشپزخانه هم می توانید از فلز یا چوب برای کابینت آشپزخانه بهره ببرید علاوه بر آن قفسه های باز و کابینت های بدون درب هم گزینه مناسبی میباشد.

منبع: هیرادانا
انتشار: 2 شهریور 1400 بروزرسانی: 2 شهریور 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1769

به "طراحی داخلی به سبک لافت و ویژگی های آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی داخلی به سبک لافت و ویژگی های آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید