طرح تامین آب شرب 47 میلیون نفر از دریای عمان و خلیج فارس

به گزارش کولو، وزیر نیرو گفت: طرحی در دست مطالعه است که با شیرین سازی آب در ساحل خلیج فارس و دریای عمان به 16 استان در مرکز کشور به وسیله انتقال آب، آب رسانی نموده و آب شرب 47 میلیون نفر را تأمین کنیم.

طرح تامین آب شرب 47 میلیون نفر از دریای عمان و خلیج فارس

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران، حمید چیت چیان وزیر نیرو در دومین کنفرانس منطقه ای و یازدهمین کنفرانس تونل ایران گفت: امروزه تونل به یکی از نمادها و عناصر اصلی توسعه زیرساخت های جوامع بشری تبدیل شده و ما شاهد کاربردهای تونل در نقاطی از زیرزمین هستیم؛ به نظر می رسد در آینده کاربردهای جدیدی نیز برای آن تعریف خواهد شد.

وی اضافه کرد: تونل ها برای انتقال آب، شبکه های فاضلاب، مترو، فضاهای زیرزمینی مورد احتیاج برای فراوری برق، نیروگاه های برق آبی، انتقال برق، دفاع غیرعامل، ذخیره سازی نفت و گاز کاربرد دارد و این نشان از اهمیت صنعت تونل سازی در دنیا دارد.

چیت چیان با بیان اینکه در بعضی نقاط به دلیل محدودیت منابع آبی ناچار به انتقال آب با استفاده از تونل هستیم، گفت: محدودیت منابع آبی و نوع پراکنش بارش ها، ما را ملزم کرده که به انتقال آب توجه بیشتری داشته باشیم و روز به روز این وضعیت توسعه پیدا خواهد نمود.

وی ادامه داد: تاکنون 19 تونل برای انتقال آب در کشور حفر شده و در حال بهره برداری است که طول آن ها به 192 کیلومتر می رسد و 9 تونل نیز با طول بیش از 314 کیلومتر در حال احداث است.

وزیر نیرو توضیح داد: به دلیل تغییر اقلیم و کاهش منابع آب تجدیدپذیر مجبور هستیم مانند بسیاری از کشورهای دنیا در محل دریای شمال و جنوب کشور به شیرین سازی آب دریا اقدام کرده و آن را به وسیله تونل به نقاط مرکزی و سایر نقاط مورد احتیاج انتقال دهیم.

وزیر نیرو اذعان داشت: طرحی در دست مطالعه است که با شیرین سازی آب در ساحل خلیج فارس و دریای عمان به 16 استان در مرکز کشور به وسیله انتقال آب، آب رسانی کرده و آب شرب 47 میلیون نفر را تأمین کنیم.

چیت چیان با بیان اینکه 26 کیلومتر تونل برای شبکه های فاضلاب احداث شده است، گفت: این میزان بجز خطوط لوله اجرا شده است و 20 کیلومتر تونل دیگر نیز برای شهرهای مختلف در حال احداث است که با توسعه شبکه های فاضلاب احتیاج به تونل افزایش خواهد یافت.

وی با بیان این مطلب که تا چند سال قبل شاید کمتر تصور می شد برای انتقال برق احتیاج به تونل باشد، اضافه کرد: 11 هزار و 200 مگاوات ظرفیت نیروگاه های برق آبی کشور است که بخش قابل توجهی از این ظرفیت احتیاجمند حفاری های بسیار در داخل زمین بوده و حتی به دلیل توپوگرافی منطقه، حفاری برای احداث نیروگاه در زیرزمین است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه شرایط شهرنشینی و پیدایش شهرهای بزرگ و مسائل انتقال برق هم از نقطه نظر بهداشتی و هم از نقطه نظر زیست محیطی و مبلمان شهری ما را ناچار به استفاده از تونل برای انتقال کابل های توزیع و فوق توزیع کرده است، گفت: 50 کیلومتر تونل برای شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و شیراز حفاری شده و در حال بهره برداری است و برای انتقال کابل های برق نیز 10 کیلومتر تونل جدید در حال احداث است.

وی یکی از مسائل تونل را مشکل ایجاد زیست محیطی، بخصوص در زمینه آب های زیرزمینی ذکر کرد و ادامه داد: ساخت تونل گاهی باعث شده نظام آب های زیر زمینی به هم خورده و یا باعث شده چاه ها و قنات ها و چشمه ها به سوی خشک شدن کشیده شوند که بایستی راه چارهی برای آن پیدا کنیم.

چیت چیان با بیان اینکه با دستیابی به فناوری جدید و روش های نو قادریم هزینه ها را کاهش دهیم، گفت: شناخت مناسب زمین و شیوه های درست حفاری ما را با مسائل کمتری روبرو می نماید و از سویی وجود گسل ها و منابع آب زیر زمینی برای بعضی حفاری ها مسائلی به همراه دارد که بایستی راه چاره مناسبی برای آن ارائه کرد.

وی با بیان اینکه حفر تونل در شهرها برای استفاده از مترو، مسائلی برای قنات ها ایجاد می نماید گفت: همان طور که برای روی زمین نظام شهرسازی و نقشه داریم و برنامه ریزی می کنیم، بایستی برای زیرزمین هم برنامه ریزی داشته باشیم تا در آینده با مشکل روبرو نشویم.

وی توضیح داد: با احداث تونل، احتیاج کمتری به فضای زیرزمین خواهیم داشت، کاهش هزینه ها را در پی دارد و خدمات بهتر به مردم ارائه شده و به اقتصاد کشور یاری خواهد شد.

منبع: تسنیم
انتشار: 12 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 420

به "طرح تامین آب شرب 47 میلیون نفر از دریای عمان و خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح تامین آب شرب 47 میلیون نفر از دریای عمان و خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید