عصر جدیدی در غربالگری سرطان برای تشخیص زودرس می تواند شروع گردد

به گزارش کولو، ممکن است به جای انجام اعمال ناراحت کننده ای مانند کولونوسکوپی برای غربالگری سرطان روده بزرگ بتوان با یک آزمایش خون ساده که بیوپسی مایع نامیده می گردد، سرطان را شناسایی کرد.

عصر جدیدی در غربالگری سرطان برای تشخیص زودرس می تواند شروع گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از اینسایدر یک شرکت زیست فناوری مستقر در سیلیکون ولی به نام Guardant Health اظهار داشت که تست غربالگری بر اساس آزمایش خونش توانسته است به درستی مبتلا نبودن افراد به سرطان روده بزرگ و راست روده در 90 درصد اوقات شناسایی کند.

این شرکت در بیانیه مطبوعارسال به دبیراتی اش اظهار داشت که از یافته های این آنالیز برای ارسال تقاضا برای تایید این تست بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA در فصل اول سال 2023 استفاده می نماید.

امیرعلی طلاساز، یکی از دو مدیرعامل Guardant Health در یک جلسه سرمایه گذاران گفت: ما سال های بسیاری است که برای رسیدن به این نقطه عطف کوشش نموده ایم. اکنون غربالگری سرطان روده بزرگ و راست روده بر اساس خون به واقعیت بدل شده است.

اما همه افراد از نتایج کارآزمایی این تست هیجان زده نشدند. تحلیل گران می گویند با اینکه این نتایج برای گرفتن تایید تست کافی است، اما آن را به گزینه نخست برای غربالگری سرطان راست روده و روده بزرگ بدل نمی نماید.

دلیل این است که آزمایش فقط توانسته آدنوم های پیشرفته- نوعی تومورهای غیر سرطانی را که در معرض خطر تبدیل شدن به سرطان روده بزرگ است، در 13 درصد موارد شناسایی کند.

یک سرطان شایع قابل پیشگیری

سرطان روده بزرگ و راست روده یکی از شایع ترین سرطان ها است و یک عامل مهم در مرگ های ناشی از سرطان هم در مردان و هم زنان شمرده می گردد.

اما سرطان روده بزرگ بعلاوه قابل پیشگیری است و اندازه مرگ ها ناش از آن با افزایش غربالگری ها که به تشخیص زودرس آن انجامیده است، در طول دهه های گذشته در حال کاهش بوده است. کارگروه خدمات پیشگیری آمریکا در حال حاضر توصیه می نماید که افراد غربالگری سرطان روده بزرگ را با انواع آزمایش مانند آزمایش مدفوع، سیگموئیدوسکوپی و کولونوسکوپی در 45 سالگی آغاز نمایند. افرادی که در معرض خطر بالای سرطان روده بزرگ نیستند، ضروری است هر 10 سال یک بار کولونوسکوپی شوند.

کارآزمایی مرحله نهایی تست شرکت Guardant به نام کارآزمایی ECLIPSE قوی ترین آنالیز است که تا به حال کارآمدی این آزمایش غربالگری بر اساس آزمایش خون را نشان داده است. این آزمایش با شناسایی ذراتی به نام DNAتوموری در گردش خون یا ctDNA عمل می نماید که بوسیله تومورهای سرطانی به داخل جریان خون وارد می شوند.

این کارآزمایی تست خونی این شرکت به نام Sheild را در بیش از 20000 بیمار به آزمایش گذاشته بود.

این شرکت فراورده های دیگری را هم وارد بازار نموده است، از جمله Guardant360CDx که یک آزمایش خونی تاییدشده بوسیله FDA است که شاخص ژنومی سرطان را آزمایش می نماید و از این طریق می تواند نشان دهد سران ها به چه درمان هایی آسیب پذیرتر هستند.

تست Sheild اکنون به شمار محدودی در اختیار مطب های پزشکان قرار گرفته است. شرکت سازنده انتظار دارد که این تست در سال 2036 در راهنمای ملی غربالگری سرطان روده بزرگ قرار گیرد.

طلاساز می گوید که انتظار دارد در پنج سال آینده این تست غربالگری بر اساس خون برای سرطان روده بزرگ برای 130 میلیون نفر در آمریکا به کار گرفته گردد، بدون اینکه آنها مجبور باشند هزینه ای از جیب برای آن بپردازند و بیمه ها هزینه آن را پوشش خواهند داد.

کولونوسکوپی به گذشته ها می پیوندد؟

البته کولونوسکوپی به این زودی ها به طور کامل با یک تست بر اساس خون جایگزین نخواهد شد.

کولونوسکوپی هنوز استاندارد طلایی برای غربالگری سرطان روده بزرگ باقی می ماند، هر چند که بیهوشی و ساعت ها آمادگی جسمی ناخوشایند قبل از انجام آن را باید تحمل کرد. کولونوسکوپی این مزیت را هم دارد که فقط کاربرد غربالگری ندارد، بلکه می تواند در حین انجام پولیپ های پیش سرطانی یافت شده را برداشت.

در مقابل بیوپسی های مایع (تست های بر اساس خون) راحت تر هستند و پزشکان می توانند در مطب هایشان آن را انجام دهند و بیماران پذیرش بیشتری برای آن نشان می دهند و به این ترتیب ممکن است بتوان درصد بیشتری از آنها را غربالگری کرد.

شرکت زیست فناوری دیگر هم در حال ساختن بیوپسی های مایع خاص خودشان برای شناسایی سرطان روده بزرگ در مراحل زودرس هستند. ایجاد آزمایش های غربالگری برای سرطان های دیگر هم در دست انجام است. همین شرکت Guardant در ماه ژانویه سال جاری نخستین بیمار را وارد کارآزمایی بالینی برای مشخص قابلیت استفاده از یک تست خون برای شناسایی زودرس سرطان ریه در بزرگسالان در معرض خطر بالای آن کرد.

البته همه سرطان ها را نمی توان به وسیله آزمایش خون غربالگری کرد، چرا که همه تومورها DNA وارد جریان خون نمی نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 دی 1401 بروزرسانی: 3 دی 1401 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 2179

به "عصر جدیدی در غربالگری سرطان برای تشخیص زودرس می تواند شروع گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عصر جدیدی در غربالگری سرطان برای تشخیص زودرس می تواند شروع گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید