فراوانی مرکبات غم نو باغداران شمالی

به گزارش کولو، فراوری مرکبات سال جاری در مازندران بسیار خوب بوده اما شرایط به گونه ای رقم خورده که این افزایش فراوری به دغدغه باغداران تبدیل شده است.

فراوانی مرکبات غم نو باغداران شمالی

مرکبات در استان مازندران پس از برنج دومین محصول مهم مالی و یکی از اصلی ترین منابع درآمدی کشاورزان است .

این استان سالانه با فراوری بیش از دو میلیون تن مرکبات سهم بسزایی در تامین میوه زمستانی مردم ایران دارد که در این میان شهرستان بابل در بین دیگر شهرستان های این استان با فراوری سالانه ششصد هزار تن مرکبات رتبه نخست را بخود اختصاص می دهد، اما مدتی است این ظرفیت بالقوه که قطعه ای ثابت از پازل مالی مازندران است به علت کاهش صادرات و کاهش قیمت مرکبات روزگار خوبی ندارد.

هر سال دریغ از پارسال

خسرو بیگی یکی دیگر از باغداران با سابقه بابل هم می گوید: قیمت سم، کود و نهاده های کشاورزی هر ماه با قیمت های نو وبالاتر از نرخ قبلی عرضه می گردد و تعادل در قیمت گذاری را از بین می برد.

او اضافه نمود: قیمت مرکبات اکنون در پایین ترین حد ممکن قرار گرفته است به گونه ای که برداشت این میوه با هزینه های کارگری اصلا به صرفه نیست.

این باغدار اهل بابل می گوید: شرایط به گونه ای است که بسیاری از باغداران برای فروش مرکبات خود دچار استرس هستند، چون بازار اصلا قابل پیش بینی نیست و امکان دارد با اضافه شدن عرضه قیمت مرکبات از این اندازه هم پایین تر بیاید.

خسرو بیگی ادامه داد: هر کیلوگرم کیوی را پارسال 13 هزار تومان فروختم، اما سال جاری 10 هزار تومان از ما می خرند.

درختان مرکبات ایستاده می میرند

تعیین قاروئی باغدار نمونه شهرستان بابل، مهمترین دغدغه باغداران را ناپایداری در صادرات می داند و می گوید: فعالان صادرات در بخش مرکبات در کشور های خارجی مشتری پیدا می نمایند و چند ماه هم صادرات انجام می گردد، اما به دلایل نامعلومی کانال های صادراتی بسته می گردد.

او اضافه نمود: مازندران با وجود دریای خزر و بنادر فعال، نسبت به سایر استان ها فرصت های بیشتری برای صادرات دارد، اما متاسفانه جای خالی مرکبات در کالا های صادراتی از بنادر استان به چشم می خورد.

این باغدار نمونه می گوید: بازار مرکبات در نبود برنامه مدون برای صادرات دچار سردرگمی است و بسیاری از باغداران هنوز نتوانسته اند یک کیلو از محصولات خود را بفروشند.

قاروئی اضافه نمود: مرکبات تنها میوه ای است که در سه سال اخیر هیچگونه افزایش قیمت نداشته در حالیکه هزینه های فراوری و قیمت کود و سم، ادوات کشاورزی و هزینه های کارگری چند برابر شده است.

او می گوید: بعضی از باغداران به علت ثابت ماندن قیمت مرکبات در سه سال گذشته و افزایش هزینه های فراوری درختان مرکبات را قطع کردند و اگر همین روال ادامه داشته باشد بسیاری از باغ ها در آینده نزدیک از بین خواهند رفت.

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده بخش کشاورزی

محسن علی گل زاده مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل، سطح زیر کشت مرکبات در این شهرستان را 24 هزار هکتار خاطرنشان کرد و گفت: از این اندازه 20 هزار و 500 هکتار به پرتقال، 1300 هکتار به نارنگی و 500 هکتار به کشت کیوی اختصاص دارد.

او اضافه نمود: شهرستان بابل با فراوری بیش از 600 هزار تن مرکبات رتبه اول را در استان دارد و 25 درصد فراوری این محصول هم سهم بابل است که از این اندازه نیمی به مصرف داخلی می رسد و نیمی نیز باید صادر یا در صنایع تبدیلی استفاده گردد.

به گفته او شهرستان بابل هم در حوزه صادرات و هم در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی دچار ضعف هایی است و نبود صنایع تبدیلی در این بخش و نبود پایانه ای برای صادرات مشکل را دوچندان می نماید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل بر لزوم ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان تاکید نمود و ادامه داد: وجود صنایع تبدیلی در بخش مرکبات در مواقعی که مازاد فراوری وجود دارد و در های صادرات هم بر روی ما بسته است می تواند این بخش را از بحران احتمالی خارج کند.

علی گل زاده اضافه نمود: از دولت انتظار می رود در بحث خرید تضمینی مرکبات با قدرت ورود کند تا در شرایطی که صادرات انجام نمی گردد و مازاد فراوری هم وجود دارد، با خرید تضمینی ضرر و زیان باغداران را جبران کند.

صادرات رونق می گیرد، باغداران عجله ننمایند

حل مشکل بازار مرکبات نه تنها مهم ترین خواسته باغداران استان، بلکه از مطالبات مردم و وعده هایی است که مسئولان بار ها داده اند و سال جاری نیز باز شدن کانال های نو صادرات مرکبات به چین و حتی برزیل وعده مسئولان بوده است.

عباس پور معاونت بهبود فراوریات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران می گوید: فراوری مرکبات در استان سال جاری افزایش داشته و حجم بالاتری از مرکبات روانه بازار شده است.

او می گوید: باتوجه به اینکه سورتینگ داران در فروش مرکبات دچار ضرر و زیان شدند فعلا از خرید مرکبات استقبال نکردند و همین موضوع سبب شده تا قیمت مرکبات پایین باشد.

سرپرست معاونت بهبود فراوریات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران گفت: باتوجه به افزایش فراوری، محتمل است بازار کشش جذب این همه میوه را نداشته باشد به همین علت رویکرد جهاد کشاورزی سال جاری توسعه صادرات مرکبات و باز شدن کانال های نو صادراتی بود.

عباس پور ادامه داد: پیگیری های زیادی برای صادرات مرکبات مازندران انجام و شرایط برای صادرات نیز فراهم شده است.

معاونت بهبود فراوریات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران می گوید: صادرات مرکبات در حال اجرا است و ده ها محموله مرکبات به بازار روسیه صادر شده است، اما که باتوجه به پیگیری های انتظار می رود شرایط برای صادرات بیشتر فراهم گردد.

خبرنگاران مازندران ساری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 آبان 1401 بروزرسانی: 5 آبان 1401 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 2156

به "فراوانی مرکبات غم نو باغداران شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوانی مرکبات غم نو باغداران شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید