قلعه اوساکا، نمادی به جا مانده از قرن پانزدهم

به گزارش کولو، در ادوار گذشته پادشاهان و فرماندهان برای محافظت از مکان زندگی خود یا نگهداری از شهرهای خود در برابر دشمنان قلعه هایی می ساختند که بسته به ثروت و قدرت پادشاه یا فرمانده، عظمت و شکوه خاص خود را داشتند. این قلعه ها برای نگهبانی و مقر استقرار سربازان استفاده می شدند و درهای ورودی آنان به شدت امن می گردیدند تا ورود و خروج افراد را کنترل کنند. در هنگام حمله مهاجمین این درها بسته می شدند و با نگهداری آذوقه کافی، مردم می توانستند سالیان دراز در میان این قلعه ها زندگی کنند. برخی از این قلعه ها هم با خندق های پر از آب در گرداگرد خود، ایمنی بیشتری داشتند. کشور ژاپن با داشتن تاریخی غنی و باستانی، کشوری است که از این حیث دارای قلعه های فراوانی با معماری خاص شرقی هست. در ادامه قصد داریم با قلعه اوساکا در ژاپن (Osaka Castle) آشنا شویم که نماد این شهر است.

قلعه اوساکا، نمادی به جا مانده از قرن پانزدهم

درباره شهر اوساکا بیشتر بدانیم

شهر اوساکا با مساحتی بالغ بر 223 هزار کیلومتر مربع و جمعیتی در حدود 2 و نیم میلیون نفر بر روی اصلی ترین جزیره کشور ژاپن، هونشو واقع شده است. اوساکا شهری است با قلعه و جذابیت های دیدنی بسیار که حتی آن را به دلیل وجود یک آب راه چند کیلومتری در میان شهر، ونیز شرق نیز می نامند. آب و هوای ساحلی و پارک پر از گل ساکورا نیوما (Kema Sakuranomiya) و شکوفه های گیلاس آن در بهار که به هانامی (Hanami) مشهور است، اوساکا را به یکی از قطب های گردشگری سرزمین کهن ژاپن تبدیل کرد. یکی از افتخارات اوساکا ابداع خوردنی محبوب نودل در این منطقه در حدود 60 سال پیش است که اوساکا را به بهشت نودل خوران جهان تبدیل کرد. در میان این دیدنی های فراوان، قلعه اوساکا در ژاپن اجر و قرب بیشتری دارد و نمادی از دوران شکوه و جلال محسوب می شود.

معبدی که به آتش کشیده شد

در سال 1580 میلادی فرمانده قبلی هیدهیوشی به عنوان فرمانده، در حمله به این منطقه، معبدی به نام ایشاما هانگاجی را به آتش کشید که دژ مستحکمی بود برای حفاظت از راهبه های مبارز. 3 سال بعد و بعد از به فرماندهی رسیدن هیدهیوشی تویوتومی (Hideyoshi Toyotomi) او تصمیم گرفت بر روی خرابه های این معبد، قلعه ای بنا کند که شکوه و عظمت آن چشم هر بیننده ای را خیره سازد و مرکزی تازه شود در سرزمین پهناور ژاپن برای رهبری این فرمانده قدرتمند. او 60 هزار کارگر را در یک سال و نیم به کار گمارد تا قلعه اوساکا و برج های آن که کپی برداری شده از قلعه آزوچی نوبوناگا بودند، بنا شوند. البته قلعه اوساکا چندین برابر عظیمتر از قلعه آزوچی بود. طلا و نقره در تزئینات داخلی قلعه به کار رفتند و در هر طبقه از برج اصلی جواهراتی به کار رفت که ارزش چندانی نداشتند. در حدود 100 کشتی مامور آوردن سنگ و مصالح لازم ساخت قلعه اوساکا در ژاپن از اطراف این شهر بودند.

جذابیت های قلعه باشکوه اوساکا

قلعه اوساکا در ژاپن که یکی از نمادهای مهم فرهنگی کشور است، دارای 13 سازه، خندقی عظیم و برج های سر به فلک کشیده و دروزاه های بی نظیری بوده که آن را به نمادی از شهر اوساکا تبدیل کرده است. دیواره هایی با شیب 30 متر، برجی به شکل دلفین (برج شماره 8) و ببرهای حکاکی شده و پوشیده از طلا، از دیگر دیدنی های این قصر رویایی هستند.

بازسازی قلعه یا ساخت مجدد آن

در سال 1995 میلادی دولت ژاپن اقدام به بازسازی این قلعه کرد که در اثر بمباران های جنگ جهانی دوم و گردباد سهمگین سال 1960 میلادی آسیب دید. بازسازی قلعه اوساکا (Osaka Castle) توسط دولت ژاپن، چیزی کمتر از ساختن آن توسط هیدهیوشی نبود و می شود گفت بنا از نو بنا شد. تمام کاشی های طلایی و تزئینی از جا برداشته، مرمت و تمیز شدند و در جای خود قرار گرفتند. 50 هزار کاشی مسی که متعلق به سقف قلعه اوساکا بودند، در جای خود قرار گرفتند. مکان های غیرقابل دسترس با فناوری های جدید ضد آب شدند و دیوارهای خارجی همگی مجدد ترمیم و به شکل سابق خود تزئین شدند. مرمت و بازسازی عظیم قلعه اوساکا بیانگر ارزش و اهمیت این قلعه نزد مردمان سرزمین ژاپن است، اما این اولین بازسازی صورت گرفته بر روی قلعه اوساکا نبوده، زیرا این قلعه در حمله سال 1615 میلادی توسط نیروهای توکوگاوا ویران شده بود.

قتل عام خاندان هیدهیوشی و نابود کردن قلعه اوساکا

هیدهیوشی 15 سال در Osaka Castle زندگی و به طور دائم این بخش از کشور ژاپن را قوی تر کرد و توسعه داد. 2 سال از پس از مرگ او در سال 1598 میلادی، نیروهای ایه یاسو توکوگاوا (Ieyasu Tokugawa) توانستند در نبردی سهمگین، نیروهای هیدهیوشی را غلبه کرده و خاندان او را قتل عام کرده و این قلعه تاریخی را که نمادی از قدرت هیدهیوشی ها بود، در سال 1615 میلادی نابود کنند. توکوگاوا، سومین فرمانده مشهور کشور ژاپن است که توانست حکومت توکوگاوا شگوناته (Tokugawa Shogunate) را در ادو (Edo) پایه گذاری کند. این منطقه را در حال حاضر به نام توکیو می شناسیم. این قوم مهاجم و جنگنده 250 سال بر کشور ژاپن حکومت کردند و از آن سرزمینی قدرتمند ساختند. شاید اگر حاکمان جدید کشور ژاپن پی به شکوه قلعه اوساکا نمی بردند و به بازسازی آن روی نمی آوردند، امروزه تنها افسانه ای از قلعه در ذهن مردم کشور ژاپن باقی مانده بود.

صاعقه، دشمن اصلی برج های قلعه اوساکا

حکومت توکوگاوا شگوناته، قلعه باشکوه اوساکا را با دیوارهایی دو برابر بلندتر و خندقی دو برابر عظیم تر بازسازی کرد تا بتواند مراقب این شهر که حالا تحت لوای حکومت ادو سر پا بود باشد، اما این بار صاعقه بود که قصد داشت تا این بنای باشکوه را ویران کند. 40 سال بعد از بازسازی مجدد قلعه اوساکا توسط حکومت توکوگاوا شگوناته یعنی در سال 1660 میلادی، اولین صاعقه یکی از برج ها را که محل نگهداری مواد منفجره بود، نابود کرد. در سال 1665 میلادی، دومین صاعقه یکی از برج ها را آتش زد و در سال 1783 میلادی صاعقه سوم ویرانی های حاصل کرد، هرچند که دیگر قلعه، آن شکوه سابق را نداشت.

تلاش برای بازگرداندن شکوه قلعه اوساکا در قرن بیستم

مردم در قرن بیستم تصمیم گرفتند به طور داوطلبانه و با هزینه خود شکوه گذشته را به قلعه اوساکا بازگردانند و با پرداخت هزینه های لازم و مشارکت در بازسازی در 7 نوامبر سال 1931 میلادی، برج اصلی این نماد کشور ژاپن به ارتفاع 55 متر بنا شد. البته حکومت توکوگاوا شگوناته در میانه های قرن نوزدهم سعی کرده که به زور منابع مالی ترمیم این بنا را از مردم شهر مطالبه کند، اما توفیق چندانی حاصل نکرد تا اینکه خود مردم تصمیم به بازسازی گرفتند. دولت ژاپن هم با بازسازی عظیمی که در سال 1995 انجام داد، شکوه و عظمت قلعه اوسکا را به آن بازگرداند تا امروزه تبدیل شود به یکی از نمادهای عظمت و قدرت شهر.

منبع: همگردی
انتشار: 31 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 857

به "قلعه اوساکا، نمادی به جا مانده از قرن پانزدهم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه اوساکا، نمادی به جا مانده از قرن پانزدهم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید