پوشاک ایرانی در تنگنای برندهای ترک و چینی

به گزارش کولو، با آغاز فصل سرما، رفت و آمدها در بازار پوشاک زیاد شده و تا حدودی رونق نسبی پیدا نموده است. هر چند که همچنان محصولات خارجی اعم از پوشاک ترک و چینی عرصه را بر فراوری پوشاک داخلی تنگ نموده است و امکان رقابت را برای پوشاک ایرانی تحت تاثیر قرار داده است.

پوشاک ایرانی در تنگنای برندهای ترک و چینی

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش کولو، در میان پوشاک مختلف از کشورهای چین، تایلند، کره جنوبی، پاکستان و سنگاپور در بازار داخلی، پوشاک ترک به دلیل کیفیت مناسب و مطلوب صندلی خاصی در بازار دارند و البته به دلیل گران تر بودن نسبت به سایر برندها مشتریان خاص خود را دارد. از طرف دیگر پوشاک چینی به دلیل قیمت های پایین مورد استقبال زیادی قرار دارند و سهم بالایی در تقاضای بازار پوشاک ایران به خود اختصاص داده اند در این میان پوشاک چینی و ترک پوشاک داخلی هم سعی می نمایند با سایر برندها رقابت نمایند و صندلی خود را در بازار داشته باشند هر چند کار سختی دارند.

به گفته بعضی از کارشناسان و فعالان صنعت پوشاک هر چند لباس های ایرانی صندلی مناسبی در بازار ندارند و عملا فراورینمایندگان داخلی امکان رقابت با پوشاک ترک را ندارند و پوشاک چینی هم با قیمت پایین شان عرصه را به پوشاک ایرانی تنگ نموده است. پوشاک شرق آسیا عموما کیفیت پایینی دارند و حتی نسبت به فراوریات داخلی مرغوبیت چندانی ندارند اما امروز حجم قابل ملاحظه ای از بازار را در اختیار دارند. پوشاکی که بخش قابل توجهی از آن به صورت قاچاق وارد می گردد.

به همین دلیل با توجه به اینکه صنعت نساجی داخلی امکان رقابت با پوشاک ترکیه و پوشاک چینی را ندارد باید با اقدامات نظارتی، تدوین تعرفه های مناسب و جلوگیری از قاچاق به فراوری داخل یاری گردد.

بعضی فعالان صنعت پوشاک با توجه به عدم امکان رقابت پوشاک ایرانی با برندهای ترکیه بر این باروند که حذف تعرفه ترجیحی واردات پوشاک از ترکیه اقدام مثبتی بود، چرا که در مدتی که این تعرفه ها برقرار بود پوشاک داخل آسیب دید و اگر این وضعیت ادامه پیدا می کرد پوشاک داخلی با بحران جدی روبرو می شد.

با توجه به اینکه ترکیه در صنعت پوشاک صندلی ویژه دارد و حتی بخش زیادی از پوشاک کشورهای اروپایی را تامین می نماید اگر تعرفه های واردات از این کشور پایین آید، مطمئنا بازار داخلی ضرر می نماید و بازار در قبضه پوشاک ترک قرار می گیرد و فراورینماینده داخلی هم امکان رقابت با فراورینمایندگان مطرح پوشاک ترک را نخواهد داشت.

اما با این وجود آخرین مشاهدات از بازار نشان می دهد که پوشاک ترک که عموما قیمت های بالاتری هم از پوشاک ایرانی دارند به شکل انبوهی در بازار داخلی وجود دارد و فروش شان هم مطلوب است.

این روزها با شروع فصل سرما فروش پوشاک زمستانی بیشتر شده است و می توان گفت که بازار پوشاک در زمینه تقاضا تا حدودی تکان خورده است هر چند که به گفته فروشندگان بازار تقاضا همچنان در مقایسه سال های قبل تر پایین است.

تنوع قیمت در بازار پوشاک به گستردگی تنوع انواع آن در مدل ها و جنس ها و دوخت های متفاوت بستگی دارد. از سوی دیگر قیمت انواع لباس بر اساس شاخص های مختلف از جمله کیفیت پارچه، برش و دوخت، محدوده جغرافیایی، محل عرضه و برند بودن یا نبودن لباس معین می گردد. البته باید توجه داشت که لباس از آن دست کالاهایی است که تنوع قیمتی زیادی دارد و ممکن است یک لباس خاص در دو نقطه شهر با دو قیمت کاملا متفاوت عرضه گردد.

بر این اساس نگاهی به قیمت انواع لباس مردانه، زنانه و بچه گانه در محدوده مرکز تهران داشته ایم. البته یکی از نکات قابل توجه این است که قیمت لباس در عمده فروشی ها و بازار لباس پایین تر و در بعضی از مراکز خرید که فروشنده لباس های برند هستند بالاتر از قیمت های عنوان شده در این گزارش است.

قیمت انواع لباس های مردانه

لباس های مردانه مانند لباس های زنانه با تنوع قیمت زیادی روبرو هستند. کت و شلوار مردانه ترک از 400 هزار تومان شروع می گردد و تا 850 هزار تومان ادامه می یابد. این در حالی است که یک دست کت و شلوار در بعضی دیگر از مغازه ها رنج قیمتی 200 تا 300 هزار تومان دارد. به عقیده تعدادی از فروشندگان جنس و برش پارچه و البته برند بودن یا نبودن کار مهمترین دلیل این اختلاف قیمت است.

شلوار مردانه از 50 هزار تومان تا حدود 300 هزار تومان در مغازه ها عرضه می گردد. معمولا قیمت های زیر 80 هزار تومان متعلق به کارهای پاکستان و چین است و کارهای ایرانی و ترک قیمت بالای 200 هزار تومان دارد.

پیراهن زمستانی مردانه ایرانی با کیفیت مناسب به طور متوسط از حدود 50 هزار تومان شروع می گردد و تا 80 هزار تومان ادامه دارد و در بعضی مغازه ها به بالای 100 هزار تومان می رسد.

یک دست پالتو مردانه کار ایرانی و ترکیه ای در مغازه های مرکز شهر رنج قیمت 350 تا 550 هزار تومان دارد. همچنین بارانی مردانه رنج قیمت 180 تا 300 هزار تومان دارد. کاپشن مردانه چینی به قیمت 165 هزار تومان به فروش می رسد و کاپشن های ایرانی درجه یک بین 250 تا 300 تومان عرضه می گردد.

همچنین پیراهن مردانه ایرانی از رنج قیمت 25 هزار تومان شروع می گردد و به 100 هزار تومان می رسد، و کارهای برند تا حدود 200 هزار تومان ادامه می یابد.

قیمت انواع لباس زنانه

لباس های زنانه به دلیل تنوع بیشتری که نسبت به لباس های مردانه دارند با قیمت های متنوع تری عرضه می شوند. آنالیز ها نشان می دهد پالتوی زنانه که در این فصل تقاضای نسبتا بالایی دارد بین 300 تا 500 هزار تومان عرضه می گردد و در بعضی از مغازه ها این قیمت به بیش از 700 هزار تومان هم می رسد.

قیمت مانتو مجلسی زنانه با پارچه ترک و دوخت ایران از 250 هزار تومان شروع می گردد و به حدود 400 هزار تومان می رسد. در این بین مانتوهای مجلسی چینی به طور متوسط بین 180 تا 200 هزار تومان عرضه می گردد.

رنج قیمت کاپشن زنانه جنس ایرانی به طور متوسط بین 100 تا 250 هزار تومان است و کاپشن های چینی و پاکستانی با قیمت زیر 100 هزار تومان در بازار قابل خرید هستند.

همچنین مانتو شلوار اداری قیمت های متفاوتی دارد و رنج قیمتی آن از 75 تا 400 هزار تومان است.

شلوار زنانه درجه دو و سه ایرانی و چینی قیمت حدود 30 هزار تومان دارد اما شلوارهای ایرانی با کیفیت بهتر از 80 هزار تومان شروع می گردد و تا 250 هزار تومان ادامه هم دارد.

همچنین بلوزهای زمستانی زنانه کار ایرانی رنج قیمتی بین 50 تا 75 هزار تومان دارند و جنس ترک رنج قیمتی بین 80 تا 200 هزار تومان دارد.

شال گردن زنانه از حدود 20 هزار تومان که جنس های با کیفیت پایین تر است شروع می گردد و تا 50 هزار تومان هم عرضه می گردد. شال زمستانی با کیفیت مناسب نیز از 40 هزار تومان شروع و تا 60 هزار تومان ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 519

به "پوشاک ایرانی در تنگنای برندهای ترک و چینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوشاک ایرانی در تنگنای برندهای ترک و چینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید