چرا تعداد دستفروشان در تهران افزایش می یابد؟

به گزارش کولو، مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر گفت: تهران نزدیک به 13 هزار دستفروش دارد که شهرداری علاوه بر ساماندهی 5 هزار دستفروش سال قبل، از ابتدای سال جاری با راه اندازی 8 روزبازار، حدود یک هزار دستفروش دیگر را ساماندهی نموده است، اما این معضل هنوز به طور کامل برطرف نشده است.

چرا تعداد دستفروشان در تهران افزایش می یابد؟

سعید بیگی در تبادل نظر با همشهری به راه اندازی 8 روز بازار نو در شهر تهران اشاره نمود و اضافه نمود: بعضی روزبازار ها فصلی و تعدادی هرروزبازار هستند به طور نمونه میدان ونک، بوستان ملت و بوستان اندیشه به صورت فصلی و فروشگاهی در قالب غرفه برای عرضه فراوریات خانگی و حمایت از مشاغل خانگی است و روزبازار ها در منطقه ها 5، 22، 8، 6 و 4 فعال هستند. ظرفیت بازار منطقه 8 حدود 300 غرفه و 300 دستفروش و در منطقه 6 حدود 400 غرفه با 400 دستفروش است.

او ادامه داد: ابتدای سال 1401 قرار شد با شناسایی نقاط مختلف که شرایط لازم را دارند، تعداد روزبازار های موجود تهران را از 38 بازار به 60 بازار افزایش بدهیم. اما چون اجرای طرح، پیچیدگی های خاص خودش را دارد تا به امروز 8 روزبازار نو راه اندازی شده و اکنون تعداد آن ها به 46 روزبازار رسیده و به تازگی به طور میانگین حدود هزار دستفروش در این روزبازار ها ساماندهی شده اند.

پنج هزار دست فروش ثبت نام نکردند

بیگی در پاسخ به این سوال که چرا همچنان شاهد حضور دستفروشان در معابر هستیم، گفت: همانطور که پیش تر اشاره شد تهران 13 هزار دستفروش دارد که حدود 6 هزار دستفروش با راه اندازی سامانه ساماندهی دستفروشان جذب و شناسایی شده اند. مابقی دستفروش ها علاقه ای به ثبت نام در این سامانه ندارند و همچنان امتناع می نمایند و همین می گردد که هنوز در معابر هفت تیر، بازار بزرگ، میدان ولیعصر، مقابل بوستان ها و پایانه های مترو شاهد حضور آن ها هستیم. برای ثبت نام آن ها هم هیچ اصراری نداریم و این باید با خواست خودشان صورت بگیرد.

هدف کاهش دستفروشی و افزایش فراوری نماینده خرد خانگی است

مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر در ادامه به شرح اهداف راه اندازی روزبازار ها پرداخت و گفت: هدف مهمی که از ایجاد روزبازار و ساماندهی دستفروشان داریم، در قدم اول ایجاد فضای فروش برای حمایت از کسانی است که دستفروش خاص هستند یعنی خودشان جنس و کالا فراوری می نمایند و فعالیتشان واسطه گری برای فروش کالا نیست. از طرفی هم سعی داریم، از خیران و یا کسانی که امکانات لازم را دارند، در این زمینه استفاده کنیم؛ بنابراین سعی ما از ساماندهی دستفروشان کم شدن تعداد آن ها از معابر و خیابان های شهر است و از طرفی اگر هر چه به تعداد بازار ها اضافه کنیم زمینه را برای رشد قارچ گونه واسطه ها فراهم نموده ایم و روز به روز شاهد افزایش تعداد دستفروش ها خواهیم بود. در حالی که قصد ما تشویق این افراد به فراوری کالا است نه شغل دستفروشی.

او در ادامه به موانع و مسائل برای اجرای طرح ایجاد روزبازار ها و شناسنامه دار شدن دستفروش ها اشاره نمود و گفت: مکان یابی و قانع کردن بعضی از دستفروشان برای اقدام به تهیه شناسنامه این طرح را با مسائلی روبرو نموده است. از سویی هر فضای عمومی را نمی توان برای بازار در نظر گرفت و این مکان ها باید قابلیت و امکانات اولیه برای استقرار فروشندگان و دسترسی لازم برای مشتریان را داشته باشند و از طرفی هم باید توجه به کسبه و یا ساکنان محدوده های اطراف بازار ها را داشته باشیم.

بیگی با تاکید بر اینکه امکان راه اندازی 60 روزبازار را به این زودی نخواهیم داشت، تشریح کرد: متاسفانه بخشی از دستفروشان در زمان های خاص و فصل های خاص فعال می شوند و این باعث شده که ایجاد این روزبازار ها احتیاج نباشد، ولی ما ظرفیت را برای 60 روزبازار در شهر و منطقه ها حاشیه ای تعریف نموده ایم.

مکان یابی در منطقه ها با تعامل همه دستگاه ها امکان پذیر است

او گفت: برای ایجاد روزبازار بعضی زمین ها در اختیار شهرداری نیست و ضروری است تا سازمان و دستگاه های دیگر زمین هایی که در شهر وجود دارد را در اختیار شهرداری بگذارند. به عنوان مثال در منطقه 2 فضایی که برای شهرداری باشد تا معبر عمومی را مسدود نکنیم، خیلی کم است و بیشتر این زمین ها در اختیار آستان قدس رضوی، ستاد فرمان امام، کمیته امداد و یا سازمان اوقاف است. این موضوع نه تنها در منطقه 2، بلکه در سایر منطقه ها تهران هم صدق می نماید بنابراین برای مکان یابی مناسب احتیاج به برپایی جلسات و توافق برای همکاری است. همه این دلایل دست به دست هم داده تا طرح با سرعت کمی پیش برود.

منبع: فرارو
انتشار: 9 مرداد 1401 بروزرسانی: 9 مرداد 1401 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 2106

به "چرا تعداد دستفروشان در تهران افزایش می یابد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تعداد دستفروشان در تهران افزایش می یابد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید