شروع فعالیت دانشگاه های مشخص در استان ها ، شورای مدیریت استان ها وظیفه آمایش آموزش عالی را برعهده دارند

به گزارش کولو، معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: یکی از مهم ترین وظایف شورای مدیریت استان ها ایجاد برنامه آمایش آموزش عالی در استان ها است.

شروع فعالیت دانشگاه های مشخص در استان ها ، شورای مدیریت استان ها وظیفه آمایش آموزش عالی را برعهده دارند

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهشی وزارت علوم امروز 3 آذر ماه 99 در نشست روسای دانشگاه های معین گفت: با توجه به اینکه ساختار سیاسی، اجرایی و مالی ما عمدتا بر اساس استان ها است، شورای مدیریت استانی به تصویب رسید.

رحیمی ادامه داد: این شورا به هیچ عنوان وارد اختیارات دانشگاه ها نمی گردد و تصمیماتی که در مقیاس استانی گرفته می گردد و احتیاج به تصویب هیئت امنا دارد حتما به تصویب هیئت امنا خواهد رسید. همچنین ما وارد اختیاراتی که دانشگاه ها به صورت سلسله مراتبی دارند نیز نخواهیم شد؛ بنابراین ما در مسئولیت دانشگاه های علمی کاربردی، پیغام نور، آزاد و فنی حرفه ای که سلسله مراتب فرماندهی دارند نیز دخالت نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در آیین نامه تاکید شده است که ما قصد ایجاد ساختار جدید را نداریم و تنها قصد داریم تا یک دبیرخانه کوچک و چابک را ایجاد کنیم؛ ادامه داد: مهم ترین اهداف آیین نامه تمرکز زدایی، افزایش کارایی، واگذاری بعضی تصمیم گیری ها به واحد های معین در سطح استان ها، ماموریت گرایی، ارتقاء کیفی سطح تصمیم گیری و اثربخشی آموزش عالی است که ما در اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این آیین نامه را تدوین نموده ایم.

رحیمی با بیان اینکه یکی از 8 طرح قابل اجرا، آمایش آموزش عالی یعنی متناسب سازی رشته ها با احتیاج ها است؛ اضافه کرد: در این طرح یک مدیریت مرکزی خواهد داشت 5 تا 7 نفر از روسای دانشگاه های معین استان ها عضو خواهند بود همچنین روسای دانشگاه های فنی حرفه ای جامع علمی کاربردی و پیغام نور و آزاد نیز در این طرح عضو هستند.

معاون پژوهشی وزارت علوم اظهار کرد: بالاترین مرجع هماهنگی برنامه ها و سیاست های آموزش عالی این شورا است و این اتفاق عظیمی است، زیرا برای اولین بار در آموزش عالی شاهد آن هستیم. رئیس دانشگاه معین رئیس این شورا خواهد بود.

وی ادامه داد: دو دانشگاه آزاد و فنی حرفه ای مدیر استانی دارند، دو دانشگاه دیگر علمی کاربردی و پیغام نور نیز روسای خود را معرفی نمایند تا معین گردد رئیس کدام واحد قرار است عضو این شورا گردد. تمام روسای منتخب باید در جلسات حضور داشته باشند به نوعی اگر دانشگاه آزاد اگر احساس کرد که موسسات به طور جدی فعالیت نمی نمایند به وزارت خانه گزارش دهد تا ما پیگیری کنیم.

رحیمی با اشاره به اینکه ما انتظار داریم تمام افراد یاری نماینده به رئیس دانشگاه معین باشند؛ اضافه کرد: وظایف اصلی به تدریج اعلام خواهد شد. وظایف دو دسته کلی هستند در مقیاس تصمیم سازی و مشاوره و تصمیم سازی و تصویب و در نهایت به اجرا سازی است.

وی بیان نمود: در تهران دانشگاه های عظیم وجود دارد، اما حکم رئیس دانشگاه تهران خورده شده است به عنوان دانشگاه نعین استان تهران، در سایر استان ها پیشاپیش معین بود که کدام دانشگاه به عنوان معین انتخاب شده است تنها دانشگاه اصفهان به دلیل اینکه دو دانشگاه عظیم دارد در وزارت خانه تصمیم گیری شد که به صورت هر دو سال یک بار رئیس هر دانشگاه به عنوان رئیس دانشگاه معین انتخاب گردد.

رحیمی با بیان اینکه تامین هزینه ها به عهده دانشگاه معین خواهد بود قطعا اعتبار بالایی نخواهد بود؛ اظهار کرد: دانشگاه معین یک دبیر خانه مرکزی خواهد داشت، اما وزارت خانه در جزئیات تشکیل آن دخالت نخواهد کرد. اعضای دبیرخانه از میان اعضای هیئت علمی مجرب باشد و تاکید می گردد اعضای دبیر خانه به هیچ عنوان وظیفه اجرایی دیگری نداشته باشند.

وی اضافه کرد: دانشگاه هایی معین استان ها اعلام شند آنچه که در پیش رو داریم تشکیل دبیرخانه ها هستند پس از آن اگر اصلاحاتی احتیاج بود آن را انجام دهید تا با واقعیت های استانی ناسازگاری نداشته باشد.

معاون پژوهشی وزارت علوم توضیح داد: آمایش آموزش عالی اول باید در مقیاس استانی باشد بنابراین گزارش آن باید ارائه گردد و یکی از مهم ترین وظایف این شورا ایجاد برنامه آمایش آموزش عالی در استان ها است. این شورا نماینده وزارت علوم در استان ها خواهد بود و این وظایف را به اجرا خواهد رساند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 دی 1399 بروزرسانی: 4 دی 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1339

به "شروع فعالیت دانشگاه های مشخص در استان ها ، شورای مدیریت استان ها وظیفه آمایش آموزش عالی را برعهده دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع فعالیت دانشگاه های مشخص در استان ها ، شورای مدیریت استان ها وظیفه آمایش آموزش عالی را برعهده دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید