انگلیس: دنبال توافقی قوی تر و طولانی تر با ایران هستیم

به گزارش کولو، وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه با شبکه خبری العربیه گفت کشورش به دنبال دستیابی به توافقی قوی تر و طولانی تر با ایران است.

انگلیس: دنبال توافقی قوی تر و طولانی تر با ایران هستیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه ای سه شنبه مدعی شده گروه های مرتبط با ایران به عربستان سعودی حمله می نمایند.

راب که با شبکه خبری العربیه گفت وگو می کرد علاوه بر این بر تعهد انگلیس جهت رسیدن به یک توافق هسته ای قوی تر و طولانی تر با ایران تأکید کرد.

وزیر خارجه انگلیس در جریان سفر اخیرش به عربستان سعودی در مصاحبه با این رسانه سعودی گفت روابط سرسخت، قابل اتکا و مداومی میان لندن و ریاض برقرار است.

وزیر امور خارجه انگلیس روز دوشنبه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی ملاقات و درباره روابط نزدیک تر میان دو کشور رایزنی نموده بود.

دامینیک راب گفت: ما همکاری های بسیار نزدیکی با شریکان سعودی مان در مورد پیشرفت های اجرا شده در مذاکرات وین درباره برجام داریم.

وزیر خارجه انگلیس اضافه نمود: با صراحت تمام گفته ایم که نباید هرگز به ایران اجازه اکتساب توانمندی هسته ای برای اهداف نظامی داده گردد و این کشور باید به پایبندی کامل برجام برگردد.

جمهوری اسلامی ایران همیشه ادعاهای کشورهای غربی درباره کوشش برای دستیابی به سلاح های هسته ای را رد نموده است. تهران ایران تأکید می نماید به عنوان یکی از امضانمایندگان پیمان منع گسترش سلاح های اتمی (ان پی تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی تا به امروز بارها از تاسیسات هسته ای ایران بازدید نموده اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا ننموده اند.

ایران علاوه بر این در سال 2015 به توافقی با کشورهای موسوم به گروه 1+5 برای حل و فصل تنش ها بر سر برنامه هسته ای خود دست پیدا کرد.

علی رغم اذعان آژانس بین المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت ماه سال 1397 به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت فعلی آمریکا به ریاست جو بایدن مدعی شده میخواهد به وسیله مذاکرات جاری در وین، زمینه های بازگشت کشورش به برجام را فراهم آورد، با وجود این، واشنگتن تا کنون از انجام تعهداتش جهت محقق کردن این وعده سر باز زده است.

با آنکه دولت آمریکا طرفی بوده که توافق هسته ای را نقض نموده و از آن خارج شده است مقام های دولت بایدن می گویند بازگشت آنها به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران کاهش تعهداتش در این توافق را به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح نموده که با توجه به اینکه آمریکا برجام را نقض نموده و اقدامات تهران در واکنش به نقض عهد واشنگتن بوده هر گونه گام از سوی ایران بعد از برطرف تحریم ها و راستی آزمایی این ادعا صورت خواهد گرفت.

دومینیک راب در مصاحبه با العربیه توضیح داد کشورش به دنبال رسیدن به توافقی طولانی تر و قوی تر در مورد برجام است. او گفت: در واقع، ما به چشم اندازی که پیش رویمان قرار گرفته است یعنی اعمال محدودیت های طولانی تر و قوی تر علیه ایران.

وزیر خارجه انگلیس، ایران را به انجام فعالیت های بی ثبات نماینده در یمن، عراق و سوریه نیز متهم کرد.

او گفت: مسئله دیگر، فعالیت های بی ثبات نماینده در یمن، عراق و سوریه است. مهم است که انگلیس برای کاهش دادن فضا جهت انجام فعالیت های بی ثبات نماینده و جوابگو کردن ایران بابت رفتارهایش، با متحدانش همکاری کند.

وزیر امور خارجه انگلیس گفت: فکر می ککنم مهم است که ما برای ارزش ها و منافعمان بایستیم و رویکرد بسیار دقیقی را در پیش بگیریم. عربستان سعودی، انگلیس را متحدی سرسخت خواهد یافت که قادر است از دیپلماسی خود برای گسترده تر کردن دایره کشورهایی که مایل به ایستادگی هستند و می توان روی آنها در این موضوعات حساب کرد، استفاده می نماید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 19 تیر 1400 بروزرسانی: 19 تیر 1400 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1698

به "انگلیس: دنبال توافقی قوی تر و طولانی تر با ایران هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انگلیس: دنبال توافقی قوی تر و طولانی تر با ایران هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید