بطحایی: نشانه های ورشکستگی در نظام آموزش و پرورش پیداست

وزیر آموزش و پرورش از راه اندازی شبکه تلویزیونی تعاملی اطلاع داد و گفت: این شبکه از هفته آینده رسمأ شروع به کار خواهد نمود.

بطحایی: نشانه های ورشکستگی در نظام آموزش و پرورش پیداست

به گزارش خبرنگاران، سید محمد بطحایی در جمع فرهنگیان کاشمر، با بیان اینکه در روبرو با مسائل پیچیده و مزمن آموزش و پرورش من و همکارانم در حوزه ستادی تنها نیستیم و پشتوانه عظیمی چون یک میلیون و 700 هزار نفر معلم شاغل و بازنشسته را در کنار خود داریم، اضافه کرد: حضور چنین معلمانی قوت قلب و انرژی بسیار مضاعفی را به ما می دهد.

وی با اشاره به اینکه اگر نگاه جامعه به آموزش و پرورش و رویکردهای اداری این سازمان تغییر نکند بازهم 30 سال دیگر همین مسائل و مشکلات مطرح می گردد، اظهار کرد: تا زمانی که فقط تمرکز ما بر تشریح مسئله باشد از این چالش های مزمن و پیچیده خارج نخواهیم شد.

وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه حل بسیاری از مسائل در اختیار آموزش و پرورش و در برخی موارد حتی دولت هم نیست، بیان نمود: اگر در تصمیم گیری ها با پیچیدگی های بسیاری روبرو هستیم به دلیل خاطر است که جامعه ذینفعان در آموزش و پرورش به هیچ عنوان در هیچ دستگاه دیگری وجود ندارد.

وی در ادامه مدرسه را محلی برای تمرین زندگی دانش آموزان دانست و اظهار کرد: به رغم تمامی کوشش های اجرا شده اما بعد از انقلاب مدرسه امروز ما محلی برای تمرین زندگی دانش آموزان نگردیده است.

بطحایی با تاکید براینکه دانش آموزان باید در مدرسه مهربانی و مدارا کردن را فرا بگیرند و صبوری و امید به آینده را تمرین نمایند، اظهار کرد: حل مشکلات در خانواده با داد و بیداد کردن و چماق برداشتن حل نمی گردد.

وی گفت: آموزش و پرورشی که تمام انرژی خود را بر محفوظات دانش آموزان گذاشته و به آنها راه و رسم زندگی کردن را یاد نمی دهد و محلی برای تمرین زندگی قرار نداده نشان دهنده ورشکستگی آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش باید مسیر خود را تصحیح کند، بیان نمود: وظیفه همه ما یاد دادن راه و رسم زندگی کردن به دانش آموزان است.

نشانه های ورشکستگی در نظام آموزش و پرورش پیداست

وی با اشاره به اینکه معلمی که دغدغه شغل دوم دارد نمی تواند راه و رسم زندگی را تمرین کند، عنوان نمود: اگر مدیران و معلمان دغدغه رفع فضای فیزیکی مدارس را دارند چون می خواهند این مکان به محلی برای فراگیری مهربانی و مدارا کردن تبدیل گردد.

بطحایی با اعلام اینکه آموزش و پرورش باید رقابت های فردی را کنار بگذارد هرچند که ثمراتی هم داشته باشد، اضافه کرد: مدام دانش آموزان ممتاز علمی را تشویق می کنیم و مدال به گردن آنها می اندازیم اما وقتی همین فرد بزرگ می گردد و فارغ التحصیل ممتاز دانشگاه های کشور است از عهده حل پیش پا افتاده ترین مسائل زندگی خود بر نمی آید.

وی با بیان اینکه اگر می گویم در نظام آموزش و پرورش نشانه های ورشکستگی پیداست بدین خاطر است، ادامه داد: متاسفانه برای مدیران مدارس متغیرهای بسیاری را به وجود آورده ایم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بارها به افرادی که به معلمان و مدیران مدارس انتقاداتی دارند گفته ام نمی خواهم درس بدهید و دانش آموزان را درگیر فرآیندهای یادهی و یادگیری کنید فقط دانش آموزان را پس از دو ساعت از یک کلاس درس سالم بیرون بیاورید، اضافه کرد: یکی از مسائل جدی ما در شهرهای بزرگ برقراری نظم و انضباط در مدارس است.

ممنوعیت استفاده از کتاب های کمک آموزشی در دوره ابتدایی

وی با اعلام اینکه معلم همراه با تدریس و سایر فعالیت های یاددهی و یادگیری باید مدام از حفظ انضباط در کلاس مراقبت کند، گفت: شاید بیان این حرف که مدرسه باید به محلی برای زندگی کردن دانش آموزان تبدیل گردد ساده باشد اما در میدان عمل بسیار دشوار می گردد.

بطحایی استفاده از کتاب های کمک آموزشی در دوره ابتدایی، برگزاری آزمون های مکرری که دانش آموزان را تحت فشار روانی و شخصیتی بسیار زیاد قرار می دهد و رقابت های فردی را ممنوع دانست و اضافه کرد: دیگر رقابت فردی نخواهیم داشت و اگر قرار باشد کسی تشویق و تنبیه گردد باید برای گروه در نظر گرفته گردد.

وی با بیان اینکه باید دانش آموزان همکاری، با هم زیستن و با هم بودن را یاد بگیرند، گفت: اجازه نداریم دانش آموزی را تشویق کنیم و بگوئیم ممتاز گردیده ای و تمامی دانش آموزان دیگر ناتوان بوده و باید تنبیه شوند.

دانش آموزان نمی دانند در برابر خطرات چگونه از خود محافظت نمایند

وی با اشاره به اینکه با این روش سایر دانش آموزان را تحقیر می کنیم، اظهار کرد: اگر می خواهیم مدرسه محلی با نشاط و سرشار از شور برای دانش آموزان گردد باید در دوره آموزش عمومی این مشکلات رفع گردد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نباید دانش آموزان افسرده داشته و از آمدن به مدرسه نگران باشند، عنوان نمود: دانش آموزان نمی دانند در برابر خطراتی که آن ها را تهدید می نماید چگونه از خود محافظت نمایند.

بطحانی با اعلام اینکه اصلاح این مسیر تنها از عهده چند وزیر و معاونین و معلمان بر نمی آید، بیان نمود: در این مسیر باید خانواده ها همراه شوند و توقع آن ها از مدرسه تغییر کند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اولویت اول شدن آموزش و پرورش با سخنرانی و داد و بیداد کردن در دولت و مجلس اتفاق نمی افتد، عنوان نمود: اگر می خواهیم آموزش و پرورش اولویت اول گردد باید نشان دهیم که احتیاج اجتماع است.

وی با بیان اینکه قوه قضائیه باید بپذیرد که اگر آموزش و پرورش کارکردهای صحیحی داشته باشد نه تنها پله های آن ، بلکه بیمارستانها، کلانتری ها خلوت خواهد شد و نزاع های خانوادگی و اجتماعی کاهش پیدا می نماید، به مهمترین سیاست های آموزش و پرورش اشاره نمود و گفت: باید به مدارس اجازه دهیم روی پای خودشان بایستند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هیچ دستگاه دولتی و غیر دولتی کارمندی از حیث تعهد، علاقه و عشق به کشور، ملت و آموزه ها همانند آموزش و پرورش ندارد، بیان نمود: به رغم تمام توانایی هایی که مدارس دارند اما اجازه نداده ایم از این پتانسیل ها برای ایستادن بر روی پای خود استفاده نمایند.

مدارس باید خودشان برای حل مسائل و مشکلات راه چاره پیدا نمایند

وی با تاکید براینکه مدارس باید خودشان برای حل مسائل و مشکلاتشان راه چاره پیدا نمایند، گفت: خلاقیت ها و نوآوری هایی موجود در مدارس چندین هزار برابر خلاقیت هایی است که در ادارات کل و وزارتخانه وجود دارد.

بطحایی با بیان اینکه برای رفتن به این سمت رویکرد مدرسه محوری که مورد تاکید اسناد بالادستی بوده را در پیش رو داریم، اضافه کرد: به تدریج باید این کار را انجام دهیم و برای عملی شدن این طرح فقط سخنرانی نکنیم.

وی بر ارتقاء شایستگی ها در مدیریت مدارس تاکید نمود و عنوان نمود: وزیر، معاونین، سازمان های تابعه وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل و... همه نقش پشتیبانی نماینده برای مدارس دارند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه همه باید کنار بایستیم و هر کجا مدرسه احتیاج به حمایت داشت پیش برویم، گفت: بخشنامه های مکرر و جلسات بسیار، توانمندی مدارس را گرفته است.

بطحایی با اعلام اینکه 700 صفحه فقط مصوباتی داریم که براساس آن مدیران باید مدارس و کلاس خود را اداره نمایند، اظهار کرد: با این پیچیدگی هایی که در جامعه امروز وجود دارد نمی گردد این اقدامات را انجام داد.

کاهش دو ساعته از برنامه های رسمی و کتب درسی از مهر

وی با بیان اینکه از مهرماه 97 دو ساعت از برنامه هفتگی و رسمی هر مدرسه در اختیار خود مدرسه گذاشته می گردد، عنوان نمود: از ابتدای مهرماه مدارس باید به میزان دو ساعت محتوای برنامه رسمی که تاکنون در کتاب ها ابلاغ می گردیده را کنار گذاشته و محتوایی که خود لازم می داند و در منطقه اولویت دارد را در برنامه رسمی جای دهند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این طرح در حال ابلاغ شدن است، گفت: اگر مدرسه ای به هر دلیلی زمان نداشت و یا توانمندی های لازم در مدارس وجود نداشت از برنامه های پیشنهادی که ما ارائه می دهیم را می تواند انتخاب کند و آن دو ساعت در هفته را با برنامه های انتخابی خودش پر کند.

وی با اعلام اینکه این گام کوچک اما بسیار مهم است، عنوان نمود: بعد از انقلاب آرزوی همه ما بود که مقداری مدارس در مشخص محتوای درسی مدارس قدرت داشته باشند.

راه اندازی شبکه تلویزیونی تعاملی

وی همچنین از راه اندازی شبکه تلویزیونی تعاملی اطلاع داد و گفت: این شبکه از هفته آینده رسما شروع به کار خواهد نمود.

بطحایی با بیان اینکه از طریق این شبکه امکان ارتباطات تعاملی دو طرفه با جامعه ذینفعان برقرار خواهد شد، اضافه کرد: با توجه به اینکه بسیاری از گفته های خود را نمی توانیم از طریق رسانه ملی بیان کنیم به همین خاطر احتیاج به بستری داشتیم که با خانواده ها بتوانیم گفت و گو کنیم و آموزش های لازم را ارائه دهیم.

وی با اشاره به اینکه خانواده ها از طریق این شبکه تلویزیونی تعاملی می توانند با مدیران کل استان و کشور و حتی وزیر آموزش و پرورش مطالب مورد نظر خود را در میان بگذارند، اظهار کرد: اگر بخواهیم مدرسه تبدیل به محلی برای تمرین زندگی نسل آینده گردد که از اهداف اصلی سند تحول بنیادین است احتیاج به یکسری استلزامات داریم که یکی از آن ها کاهش مشکلات معیشتی معلمین است.

وزیر آموزش و پرورش همچنین از آماده شدن نظام رتبه بندی معلمان اطلاع داد و اضافه کرد: پس از تصویب در دولت به مجلس خواهیم فرستاد که با حمایت مجلس گامی جدی در را در این زمینه ایجاد خواهد نمود.

منبع: isna.ir

به "بطحایی: نشانه های ورشکستگی در نظام آموزش و پرورش پیداست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با بطحایی: نشانه های ورشکستگی در نظام آموزش و پرورش پیداست

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید