ریاض: دوحه روابط با تهران را کاهش دهد

به گزارش کولو، نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل بار دیگر گفت، تجدید روابط با قطر مشروط به همراهی دوحه با شروط مطرح شده از جمله کاهش روابط با تهران است.

ریاض: دوحه روابط با تهران را کاهش دهد

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، عبدالله المعلمی نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل بیان کرد، تجدید روابط با قطر مشروط به پاسخ مثبت این کشور به خواسته های چهار کشور عربی از جمله سرانجام حضور نظامی ترکیه و کاهش روابط قطر با ایران است.

بر اساس گزارش روزنامه عکاظ، المعلمی اضافه نمود، اگر قطر این شروط را بپذیرد چهار کشور عربی، قطر و ملت آن را با آغوش باز خواهند پذیرفت، کشوری که شایسته است به صندلی طبیعی خود در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بازگردد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ممکن است قطر این شروط را بپذیرد؟ گفت: همانطور که قطر اقداماتی اتخاذ کرد که منجر به این شروط شد، می تواند برگردد و آن اقدامات را کنار بگذارد. به نظر من این امر شدنی است و به دست سران قطر است. عربستان سعودی و برادرانش بارها گفته اند که زمینه برای تفاهم با برادران قطری باز است اگر این خواسته ها را انجام دهند.

هفته جاری، محمد بن عبدالرحمن آل ثانیوزیر خارجه قطر در گفت وگو با شبکه الجزیره درباره گزارش های حاکی از کوشش تازه کویت برای برطرف بحران میان قطر و عربستان سعودی گفت: ابتکار عملی برای حل بحران وجود دارد و فضا نسبت به آن مثبت است؛ امیدواریم که این امر به اقداماتی منتهی گردد.

در تاریخ پنجم ژوئن سال 2017 (15 خرداد 1396) کشورهای عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر روابط دیپلماتیک خود را با دوحه قطع نموده و قطر را در محاصره همه جانبه قرار دادند. این کشورها 13 شرط را برای احیای دوباره روابط اعلام نموده اند که قطر هیچ کدام از آن ها را تا کنون نپذیرفته است.

تعطیلی پایگاه های نظامی ترکیه، کاهش روابط با ایران و تعطیلی شبکه الجزیره از اصلی ترین این شروط هستند.

بحران سیاسی مذکور در حالی وارد چهارمین سال خود شده است که تا کنون بارها دولت کویت و کشورهای غربی برای آشتی میان طرف های دخیل در این بحران اقدام نموده و نا پیروز بوده اند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 968

به "ریاض: دوحه روابط با تهران را کاهش دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریاض: دوحه روابط با تهران را کاهش دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید