پنهان کاری دولت جانسون چگونه عامل انتشار کرونای انگلیسی شد؟

به گزارش کولو، دولت بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس از نخستین روزهای شیوع کرونا در جهان خودش را به عنوان یکی از پنهان کارترین دولت های جهان معرفی نموده است.

پنهان کاری دولت جانسون چگونه عامل انتشار کرونای انگلیسی شد؟

گروه بین الملل خبرنگاران ـ انگلیس از لحاظ شیوع کرونا در شرایط بسیار دشواری قرار گرفته است و شیوع گونه ای جدید از این ویروس موجب شده است این کشور از لحاظ سرانه مرگ ومیر بر اثر این بیماری در بالاترین رتبه جهان قرار بگیرد.

گونه جدید ویروس کرونا موسوم به VUI-202012، 01 که 70 درصد مسری تر است و بارِ (load) ویروسی افراد مبتلا به آن بالاتر است 31 شهریورماه شناسایی شد اما مقامات لندن تا چند ماه وقوع آن را کتمان کردند.

مت هنکاک وزیر بهداشت انگلیس اولین بار 14 دسامبر (24 آذر) خبر شناسایی گونه جدید ویروس کرونا را با مجلس در میان گذاشت، سه روز بعد (29 آذر)، بوریس جانسون در یک کنفرانس مطبوعاتی به طور عمومی وجود چنین ویروسی را تأیید کرد.

بعد از کشف این ویروس ابتدا خطر آن کوچک انگاری شد، مثلا هنکاک گفت: هیچ دلیلی در دست نیست که این ویروس بیماری شدیدتری ایجاد می نماید یا واکسن بر آن کارگر نیست.

سازمان جهانی بهداشت هم بعد از اظهاراتی از این دست از سوی مقام های انگلیسی نخست گفت شواهدی در تأیید اینکه نسخه جهش یافته کرونا باعث ایجاد بیماری شدیدتری نسبت به گونه اولیه آن می گردد وجود ندارد.

کرونای جدید؛ از کم اهمیت تا مرگبار

مایک رایان، مدیر امور اضطراری در سازمان جهانی بهداشت در نشست خبری که 20 دی ماه در مقر این سازمان در ژنو برگزار گردید گفت: هنوز هیچ شواهدی مبنی بر اینکه سویه جدید کوویدـ 19 باعث ایجاد بیماری شدیدتر می گردد وجود ندارد و تحقیق درباره اینکه آیا این بیماری عفونی تر است ادامه دارد.

علاوه بر این، ملیتا ووجنویچ، نماینده سازمان جهانی بهداشت در روسیه گفت جهش ویروس کرونا که در انگلیس کشف شده است اهمیت چندانی ندارد. او گفت: ویروس کرونا تا به امروز جهش بسیار کم اهمیتی داشته و تغییراتش تا به اینجا تأثیری بر اثربخشی ابزارهای تشخیصی، آمادگی های دارویی و واکسن های در حال ساخت نداشته است.

با وجود این، بوریس جانسون همین چند روز پیش گفت که سویه جدید این ویروس ممکن است تا 30 درصد کشنده تر باشد، بعد از او، پاتریک والانس، مشاور علمی ارشد دولت انگلیس در یک کنفرانس خبری گفت که در جمعیت 1000 نفری از افراد 60 سال به بالا که به کروناویروس آلوده باشند احتمال فوت 10 نفر وجود دارد اما در افرادی که به سویه B.1.1.7 آلوده شده اند این رقم به 13 نفر در هر 1000 نفر می رسد.

پنهان کاری دولت انگلیس

دولت جانسون از نخستین روزهای شیوع کرونا در جهان خودش را به عنوان یکی از پنهان کارترین دولت های جهان معرفی کرد، این رویکرد، چه در آمارهای اعلامی لندن، چه در سیاست های مورد آنالیز برای مهار کرونا و چه در ارائه گزارش های متقن از سیر بیماری تعیین بود.

دولت بوریس جانسون علاوه بر این به علت تغییر مکرر تصمیم هایش در دوره همه گیری شامل به تأخیر انداختن قرنطینه در نخستین موج در ماه مارس (فروردین 99) و کنار گذاشتن نظام گذران آموزش بدون برگزاری امتحانات، زیر انتقاد قرار گرفته است.

مثلاً خردادماه امسال جان اشتون مدیر سابق منطقه ای سرویس خدمات و بهداشت انگلیس در مصاحبه با اسکای نیوز گفته بود تعداد مرگ ومیر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا احتمالاً 2 برابر آمارهایی است که دولت انگلیس به صورت علنی و رسمی اعلام می نماید.

یا آنکه، رسانه های انگلیس در ابتدای شروع شیوع کرونا گزارش دادند دولت این کشور در اقدامی محرمانه قصد داشته از روش ایمنی جمعی برای کنترل این بیماری استفاده کند.

هنگام شیوع ویروس جدید هم پنهان کاری دولت انگلیس موجب شد ویروس کرونا به تعداد زیادی از کشورها سرایت و آنها را با تبعات مرگبار آن روبرو کند.

منابع خبری گزارش داده اند نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا اواخر ماه سپتامبر امسال (اواخر تابستان) در جنوب شرقی انگلیس در شهر لندن یا در کنت مشاهده شده است.

مقامات انگلیس با وجود اطلاع از این تحولات و امکان انتقال آن به بچه ها و حتی مشاهده شیوع در بعضی از مدارس جنوب انگلیس مدارس این کشور را از ماه سپتامبر بازگشایی کردند، همچنین نخست وزیر انگلیس کمیته مجلسی پیشگیری از بیماری های همه گیر موسوم به (THRCC) را شش ماه قبل از همه گیری کرونا منحل نموده بود.

سوزان هاپکینز، عضو سازمان سلامت عمومی انگلیس می گوید که این سازمان در 18 دسامبر، این موضوع را به اطلاع دولت رسانده است و و دولت انگلیس هم در همان روز موضوع را به سازمان بهداشت جهانی منتقل نموده است.

نموداری که اوج دریافت ابتلا به کرونا از ماه سپتامبر را نشان می دهد

اعلام این امر به سازمان جهانی در شرایطی بوده است که ده روز پیش از آن یعنی 9 دسامبر، 62 درصد موارد مبتلا به کرونا مربوط به گونه جدید ویروس بوده اند و این رقم حدود سه هفته قبلتر 28 درصد بوده است.

در واقع دولت انگلیس از بیم انزوای احتمالی یا مسائل مالی مسئله شیوع ویروس کرونای جدید را با تأخیری سه ماهه به اطلاع سازمان جهانی بهداشت و کشورهای دیگر رسانده است.

هجوم به فروشگاه ها

بعد از اعلام خبر انتشار ویروس کرونای انگلیسی صدها کامیون در مناطق مرزی این کشور با محموله های مختلف از جمله مواد غذایی و دارو متوقف شدند و تقریباً همه کشورهای جهان مرزهای زمینی و هوایی و حتی دریایی شان را به روی انگلیس بستند.

چه کامیون ها و هواپیماهایی که قرار بوده وارد این کشور شوند، چه آنهایی که قرار بوده از این کشور خارج شوند، متوقف شدند و صدها هزار نفر نیز در فرودگاه ها و شهرهای مختلف و مرزها آواره و بلاتکلیف شدند.

در حالی که کامیونداران خشمگین مشغول زد و خورد با پلیس انگلیس بودند مردم وحشت زده این کشور نیز به فروشگاه ها هجوم آورده تمام قفسه ها را خالی کردند. کامیونداران، نگران شرایط بار و فاسد شدن آنها و مردم نگران قحطی و گرسنگی بودند. همین خرید بیش از اندازه کنار توقف ورود و خروج مواد غذایی در مرزها نیز باعث شد رویترز به نقل از بعضی مراکز صنعتی و تولیدی این کشور پیش بینی کند که احتمالاً انگلیس دچار کمبود مواد غذایی خواهد شد.

واکسن های کم اثر

با آنکه دولت انگلیس و سازمان جهانی بهداشت در ابتدا کوشش می کردند روی این مانور بدهند که واکسن های موجود روی نسخه جهش یافته کرونا اثرگذارند شواهد روزافزونی از ناکارآمدی این واکسن ها به دست آمده است.

چندی پیش نتایج یک مطالعه نشان داد آنتی بادی تولیدشده در بدن مبتلایان 64 تا 85 ساله به کرونای انگلیسی بعد از تزریق واکسن شرکت های فایزر و بیون تک کمتر از آنتی بادی تولیدشده در بدن گروه کنترلی است که به گونه اولیه کرونا مبتلا بوده اند.

در یک تحقیق جداگانه در آفریقای جنوبی تعیین شد پادتن نیمی از یک گروه که پیشتر به کرونا مبتلا شده بودند قادر نیست با ویروس جهش یافته کرونا مبارزه کند.

چند روز پیش کیت اوبراین مدیر اداره ایمن سازی در سازمان جهانی بهداشت هم گفت: هنوز زود است بگوییم واکسن کرونا در برابر گونه های جدید کارآمد است.

پاتریک والانس، مشاور علمی دولت بریتانیا هم روز شنبه در نشست خبری خود گفت دانشمندان نگرانند که انواع جدید ویروس کرونا ممکن است در برابر واکسن مقاومت بیشتری داشته باشند. او اضافه نمود باید تحقیقات بیشتری روی این موضوع انجام گردد.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 15 اسفند 1399 بروزرسانی: 15 اسفند 1399 گردآورنده: kulu.ir شناسه مطلب: 1473

به "پنهان کاری دولت جانسون چگونه عامل انتشار کرونای انگلیسی شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنهان کاری دولت جانسون چگونه عامل انتشار کرونای انگلیسی شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید